België

BELGIEALGEMEENANALYSE

”Strobe Lights’ ontstond op plakkerige, zwoele zomerdag na relatiebreuk’

Hoe wordt een (Songfestival)lied geschreven en wie werkt er aan mee? Songfestival.be was benieuwd naar het proces achter de schermen en strikte een aantal professionals uit de Belgische muziekindustrie. Als kers op de taart kreeg onze redactie ook details over de creatie van onze Belgische inzending, Strobe Lights van Red Sebastian.

Op het Eurovisiesongfestival en in de muziekwereld in het algemeen staan vocalisten en performers volledig in de spotlights. Zij vertolken een lied en alle eer, roem en/of de bagger wordt op hun conto geschreven.

De wereld vergeet echter vaak de mensen achter een song, want meestal is een nummer een co-creatie van meerdere muziekprofessionals.

Onze redactie sprak met Tom Dice (ESF 2010, Eurosong 2023 met The Starlings) over de populaire writing camps in Songfestivalmiddens en hoe een liedje daar tot stand komt.

Daarnaast namen producer Willem Vanderstichele en singer-songwriter Astrid Roelants, oftewel Ameerah, (Eurosong 2004, 2023) ons mee achter de schermen van zo’n schrijfsessie en natuurlijk van Strobe Lights.

‘Writing camps populair in Songfestivalmiddens’

Na zijn zesde plaats op het Eurovisiesongfestival in 2010 met Me and My Guitar is Tom Dice steeds begeesterd gebleven door de wedstrijd. Tom is natuurlijk vooral bekend als zanger, solo en als de mannelijke helft van The Starlings, maar hij schrijft ook liedjes voor andere artiesten.

Als songwriter neemt Tom wel eens deel aan de zogenaamde writing camps. Recent tekende hij present op zo’n bijeenkomst van muzikanten in Durbuy, specifiek voor het Songfestival.

‘Zo’n writing camp is eigenlijk een ideaal netwerk voor zangers, songwriters en producers. Iedereen is er aanwezig en dat maakt het makkelijk om samen in één ruimte aan een nummer te werken. Het is een heel populaire manier geworden om mogelijke Songfestivalliedjes te schrijven’, steekt Dice van wal.

‘Meestal beginnen we met drie, maximum vier personen aan een sessie, dus een vocalist, een producer en één of twee songwriters.

We praten met de zanger(es) en bevragen wat hij/zij precies wil brengen. Soms heeft de artiest al een idee en dan begint de creatie eigenlijk.’

‘Alles begint met een goed gesprek’

Willem Vanderstichele, producer van Strobe Lights en nog vier andere liedjes in de finale van Eurosong 2025, beaamt dat een goede intake met de zanger(es) van cruciaal belang is.

‘Eigenlijk fungeer je een beetje als therapeut’, lacht Vanderstichele. ‘Je moet als songwriter en producer eerst goed snappen welk verhaal, welke emoties, welke sfeer de artiest op het podium wil brengen. Het is belangrijk dat we iets authentieks creëren, dat echt bij de artiest past.’

‘Natuurlijk helpen wij artiesten ook. Als ze zelf niet meteen een idee hebben, dan helpen wij de zanger(es) op weg’, verduidelijkt Vanderstichele.

‘Melodie is meestal eerste stap’

Na een duidelijke intake kan het echte werk voor iedereen in de ruimte beginnen. Astrid Roelants, ook wel gekend als Ameerah, schreef onlangs mee aan een aantal nummers voor Eurosong 2025 en dus ook Strobe Lights.

‘In de meeste gevallen begint het met de melodie. Samen met de artiest en de producer gaan we eerst op zoek naar een melodielijn. Van tekst is er op dat moment normaal nog geen sprake’, vertelt ze.

Willem Vanderstichele vult aan: ‘Samen leggen we een puzzel. We neuriën wat melodietjes en als producer is het dan aan mij om al een aantal klanken uit mijn boxen te toveren. We gaan door tot we een topline hebben om op verder te bouwen.’

‘Na één dag is de blauwdruk van een lied een feit’ 

Astrid gaat verder: ‘Eens de eerste versie van de melodielijn er is, vullen we het liedje in met tekst. Als songwriter werk ik intensief mee aan zowel de melodie als de tekst, maar het blijft een co-creatie tussen iedereen aanwezig in de ruimte.

Ook de artiest en de producer brengen andere woorden en zinnen in en we spelen samen met de tekst.’

‘Na één dag samen in de studio is er meestal een demo klaar. Dat is de blauwdruk van het lied dat nadien verder bewerkt en geproducet wordt’, aldus Tom Dice.

‘Mixing en mastering door producer is finishing touch’

Vanaf dat moment is voornamelijk de producer verantwoordelijk voor de afwerking van het lied. ‘In vakterminologie noemen we dat mixing en mastering. Dat is heel technisch’, weet Tom Dice.

‘Op dat moment komt de intake weer sterk van pas, want de producer brengt de juiste sfeer upfront in het nummer.

In het geval van The Starlings bijvoorbeeld is de gitaar vaak heel aanwezig en het is aan de producer om die instrumentale stukken net wat extra kleur te geven. Bij andere artiesten kunnen dat andere accenten zijn, bijvoorbeeld de stem of piano.’

Tom Dice benadrukt nog dat de mixing en de mastering heel complex zijn en vakmanschap vereisen.

‘Songfestival is echt wel de Olympische Spelen van de muziek’

VRT-commentator Peter Van de Veire noemt het Eurovisiesongfestival wel eens de Olympische Spelen van de muziek en Tom Dice beaamt dat:

‘Het klopt helemaal wat Peter zegt! Het Songfestival is een evenement waarnaar intensief toegewerkt moet worden én waar zo goed als iedereen uit de muziekindustrie wil aan meewerken.’

Ondanks de soms heel commerciële en ietwat kitscherige reputatie van het Eurovisiesongfestival, zijn alternatieve artiesten ook graag betrokken bij het evenement volgens Tom Dice, zij het dan misschien meer achter de schermen.

‘Het blijft heel zeker een A-evenement waar iedereen zijn of haar steentje aan wil bijdragen. Denk maar aan Selah Sue bijvoorbeeld. Haar eigen muziek en zangambities staan verder van het Songfestival, maar ze schreef wel What’s the Pressure van Laura Tesoro.’

‘Songfestivallied vereist ander schrijfproces dan radiohit’ 

Tom merkt ten slotte nog op dat een Songfestivalliedje toch een andere aanpak nodig heeft dan een radiohit. ‘Bij de creatie van een potentiële Eurovisiesong moet je al van bij het begin van het proces nadenken over een instant impact, een mogelijke staging, visuals.’

‘Het is belangrijk dat een lied voor het Eurovisiesongfestival meteen opvalt en overeind blijft in de massa. Een radiohit kan je door de tijd heen soms meer leren appreciëren, een Songfestivalliedje heeft die kans normaal niet’, besluit Tom Dice.

Zweterige zomerdag na relatiebreuk

Hoe is Strobe Lights nu eigenlijk tot stand gekomen? Het is opmerkelijk dat er best wel wat toevalligheden in het schrijfproces opduiken.

Producer Willem Vanderstichele moest eerder in 2024 een relatiebreuk verteren en besloot om zich in de zomer helemaal op nieuwe muziek te storten met diverse artiesten.

‘Ik wilde in de zomer vooral bezig blijven en ik heb er een marathon van gemaakt’, lacht Vanderstichele. ‘Zo is Red Sebastian in mijn studio terechtgekomen.’

‘We zaten volop in een hittegolf en die warmte deed wel iets. We wilden iets high energy creëren. De plakkerige en zwoele hitte zorgde ervoor dat we er iets dirty en stevigs van wilden maken’, bekent de producer.

Ook songwriter Astrid Roelants, die eigenlijk in Los Angeles woont en werkt, was op dat moment geheel toevallig in België voor een andere opdracht.

Oorspronkelijk zou ze niet deelnemen aan de schrijfsessie met Red Sebastian, want Billie Bentein zat al als schrijfster in de studio.

Door wat verschuivingen in de dagplanning belandde Astrid toch in de ruimte met Willem, Red Sebastian en Billie. ‘Er was al een beat en een strofe voor het nummer, maar voor de rest stond Strobe Lights nog helemaal in de kinderschoenen.

Als songwriter ben ik best ervaren in het uittekenen van melodielijnen en ik heb dan ook intensief meegedacht aan de melodie van het lied’, aldus Astrid.

‘Veel geleerd in Zweden’

‘Eens de melodie vorm kreeg, werkten we verder de tekst uit. Seppe (de echte naam van Red Sebastian, red.) zat al met het idee van Alice in wonderland en nadien hebben daar verder op gebouwd. Zo zijn we intensief aan de prechorus gestart, het stukje dat begint met step into the mirror,’ vertelt Astrid gepassioneerd.

‘Ik wilde met de prechorus de spanning opbouwen en de luisteraar het gevoel geven dat het dak er echt af gaat. Ik heb in het verleden nog een tijdje in Zweden gewerkt en daar heb ik echt geleerd hoe je een lied spannend moet krijgen en houden.’

‘Demo was verslavend’

‘Op het einde van die zwoele dag hadden we een eerste demo klaar. Ik vond die echt verslavend! Ik moest nog een eindje rijden en ik heb de hele rit op repeat naar de demo geluisterd’, geeft Astrid toe.

‘Dat is eigenlijk wat een goed nummer moet hebben voor mij. We wilden met Strobe Lights echt een rollercoaster creëren, waarin je de adrenaline voelt stromen en niet weet waar het gaat eindigen. In mijn auto voelde ik die vibe.’

‘Stem en beats upfront’ 

Eerder in dit artikel legde Tom Dice haarfijn uit dat nadien de belangrijkste elementen van het nieuwbakken lied gemixt en gemasterd moeten worden. Willem Vanderstichele deed dus die finishing touch bij Strobe Lights:

‘Het was meteen duidelijk dat Seppe een zeer uniek stemgeluid heeft, dat moest dus echt in de verf gezet worden in de productie.’

Astrid vult aan: ‘Oorspronkelijk zong Seppe that’s where I wanna stay een stuk lager, maar ik heb hem een paar keer gevraagd of hij nog hoger kon en het bleef maar lukken, moeiteloos. Daarop moesten we inzetten!’

‘Daarnaast is het ook heel duidelijk dat de zware beats prominent aanwezig moesten zijn in het nummer’, gaat Willem verder.

‘We hebben de beats op het einde van het nummer zelfs nog een stuk versneld om echt dat gevoel van een immense climax te creëren’, weet Astrid.

‘Trots op een volledig Belgisch product’

Astrid kwam dus eerder toevallig in Eurosong 2025 terecht, maar is ontzettend trots op de Belgische inzending. ‘Ik vind het fantastisch om met een volledig Belgisch team verantwoordelijk te zijn voor Strobe Lights, van compositie, tekst tot productie.’

‘Het blijft belangrijk dat België vertegenwoordigd wordt door allemaal professionals uit de Belgische muziekindustrie, mensen die misschien niet altijd zichtbaar zijn, maar achter de schermen keihard werken om hun brood te verdienen in de business.’

‘In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is onze job niet steeds glitter en glamour. We moeten heel vaak strijden voor onze rechten en inkomsten tegen de grote streamingplatformen.

Om nu internationaal massaal gedraaid te worden op die platformen, is een mooie bekroning voor zowel Seppe, Willem, Billie als mezelf’, klinkt het.

‘We willen echt winnen’

Zowel Astrid als Willem gaan normaal gezien mee naar het Eurovisiesongfestival in Bazel. De producer zou zelfs betrokken worden in de geluidsprogrammatie van Strobe Lights in de arena.

Astrid is alvast laaiend enthousiast: ‘We gaan keihard genieten, maar we willen echt winnen. Hoe cool zou het zijn om veertig jaar na Sandra Kim het Eurovisiesongfestival in België te organiseren?’

Advertentie