Duitsland
Duitsers geven Europa zeggenschap in voorronde
De Duitse deelomroep NDR, onderdeel van de ARD, heeft op haar website meer details vrijgegeven over de selectie voor het songfestival 2018. Net als dit jaar blinkt het concept niet uit in eenvoud.
Geïnteresseerde artiesten kunnen zich tot en met 6 november, 12.00 uur online aanmelden, maar er wordt ook intern gezocht naar deelnemers via directe contacten met conponisten, producers en platenfirma’s. Uit de totale poel van deelnemers zal een speciaal samengesteld 100-koppig ‘Europa-panel’ twintig mogelijke deelnemers selecteren. Die mogen allemaal naar de NDR komen voor audities, op basis waarvan hetzelfde panel én een internationale vakjry vijf uiteindelijke kandidaten aanduidt die deelnemen aan de nationale finale. Nadien wordt opnieuw nauw samengewerkt met componisten, producers en platenfirma’s, maar nu om de vijf deelnemers ‘autentieke, bijzondere songs’ te bezorgen, aldus de NDR.
Adviesbureau
In de nationale finale, die nog geen uitzenddatum heeft, zullen de Duitse kijkers samen met het Europa-panel en de Europese vakjury de winnaar bepalen. Leden van het panel worden in de komende weken actief gezocht door een extern adviesbureau, via sociale media en een selectieprocedure in meerdere etappes. Er worden minstens 10.000 mensen aangesproken, belooft de Duitse omroep. Uiteindelijk mogen er dus slechts 100 plaatsnemen in het panel. De Europese vakjury zal uit 20 à 25 muziekexperts bestaan, die in de voorbije jaren al hun sporen verdienden als juryleden voor landen op het echte Eurovisiesongfestival.
Onze oosterburen zijn er de afgelopen drie jaren in geslaagd om telkens bij de laatste twee in het puntenklassement te eindigen in de finale, zo ook Levina (foto), die voorlaatste finishte met Perfect Life. Hoog tijd om daar iets aan te veranderen, klinkt het bij Thomas Schreiber, entertainmentverantwoordelijke bij de ARD. ‘We hebben de laatste maanden veel intensieve gesprekken gevoerd en extern advies en kritiek gekregen. Ons doel is een radicale herstart, waarbij niets blijft zoals het in de laatste jaren was […], om meer rekening te houden met de internationale smaak van het publiek en de internationale muzikale vakcompetenties, van de keuze van de eerste kandidaat tot aan de Duitse voorronde, en om internationaal herkenbaarder, gewaagder en succesvoller te worden.’