Het Songfestival 2023 is afgelopen en alle resultaten zijn bekend. Hoog tijd om stil te staan bij de meest opvallende zaken die we terugvinden in de puntentabellen van de 67e editie.
We herhalen nog even het stemsysteem, dat dit jaar gewijzigd werd. Voor het eerst sinds 2009 waren er namelijk verschillen tussen hoe er in de drie verschillende liveshows kon worden gestemd.
In de halve finales stemden enkel de kijkers thuis mee. Het ging daarbij uiteraard telkens om de deelnemers zelf, aangevuld met drie van de zes landen die al zeker waren van een plek in de finale én de gloednieuwe Rest of the World-stemming. Mensen met een kredietkaart geregistreerd in een niet-deelnemend land konden zo online meebeslissen. Hun stemmen werden herleid naar een puntenset van een tot en met twaalf punten.
In de finale stemden wel weer vijfkoppige vakjury’s uit alle 37 landen mee. Zij bepaalden dit jaar 49% van het eindresultaat. De meerderheid kwam van televoting, uit alle 37 landen plus van de aparte globale stemming.
Hieronder vatten we per uitzending de meest opvallende zaken uit de puntenlijstjes samen. Alle gegeven en gekregen punten van het Songfestival 2023 vind je intussen terug op onze website. Op het moment van publicatie zijn nog geen gedetailleerde rangschikkingen per land bekendgemaakt, enkel de top tien.
1e halve finale
In de eerste halve finale zien we al de algemene tendens van het jaar: het publiek stemde heel geconcentreerd. Met in totaal drie, vier, zeven en tien vergaarde punten speelden respectievelijk Malta, Azerbeidzjan, Nederland en Ierland allesbehalve een rol van betekenis. Servië en Letland vochten een robbertje om de felbegeerde tiende plaats, dat met slechts drie punten verschil in het voordeel van Luke Black werd beslist.
De hoogstgeplaatste landen gingen met nagenoeg alle punten lopen. Vooral Käärijä uit Finland vervulde hier al zijn rol als publiekslieveling met verve door in elk stemmend land in de top vijf te eindigen. Uiteindelijk kreeg ook de volledige top vijf van het klassement punten uit alle andere landen.
Andere opvallende zaken: de Kroaten verbraken het meestal sterke Balkanblok door Finland boven buurland Servië te klasseren, Sudden Lights uit Letland viel vooral bij de globale stemming in de smaak en ondanks haar ‘slechts’ negende plek in het eindklassement stak de Portugese Mimicat toch maar mooi twee topscores op zak.
2e halve finale
Geen nullen in de finale dit jaar, maar wel in de tweede semi. Theodor uit Roemenië en Piqued Jacks uit San Marino kregen elk de rode lantaarn. Reiley uit Denemarken werd dat lot uitsluitend bespaard door de trouwe vrienden uit IJsland en ook de Griekse kandidaat Victor Vernicos werd enkel van de nul punten gered door Cyprus en Armenië.
Georgië en IJsland eindigden het dichtste bij de finaleplekken, maar toch nog op ruime afstand. Het verschil tussen de elfde en tiende plek, van Alika uit Estland, bedroeg dertig punten. Ook hier zien we dus dat alle punten weggelegd waren voor de bovenste helft van het klassement en er eenparigheid was over de favorieten. Evenwel werd enkel de top twee, Australië en Oostenrijk, door alle andere stemmende landen met punten beloond.
België sprokkelde negentig punten bijeen, maar werd toch pas 8e in de rangschikking. Op de Roemenen na plaatsten kijkers in elk stemmend land Gustaph in hun top tien van de tweede halve finale. Van Oostenrijk kregen we zelfs de volle pot van twaalf punten toebedeeld, wat in de finale door de Belgische vakjury vriendelijk werd teruggegeven aan Teya & Salena.
Opvallend is dat de topscores in deze tweede semi minder uitgesproken naar nauwe buurlanden gingen. De jongeheren van Joker Out uit Slovenië kregen topscores uit Polen, Roemenië en Spanje, terwijl de iets oudere heren en dame van Voyager uit Australië door Estland, IJsland en Albanië als favoriet werden aangeduid.
Finale: vakjury’s
Uit de grote finale kunnen we de punten van de kijkers vergelijken met die van de vakjury’s. De Belgische vakjury bestond dit jaar uit Alex Callier (muzikant en Belgische inzending ESF 2021, Hooverphonic), Laura Groeseneken (zangeres, ESF 2018, Sennek), Laura Govaerts (dj bij MNM), Sam Jaspers (oprichter Ultratop en music consultant) en Lester Williams (gitarist). In Nederland stemden Samya Hafsaoui, Jeroen Kijk in de Vegte, Sjamke de Voogd, Rob Dekay en Froukje mee als experts.
De experts kozen massaal voor Zweden. Loreen kreeg van vijftien van de 36 jury’s de topscore en gemiddeld 9,4 punten per land, met twaalf als maximum. Ze behaalde bijna dubbel zoveel punten als Noa Kirel uit Israël, die met een punt meer eindigde dan de Italiaan Marco Mengoni. De Duitsers kregen slechts drie punten toebedeeld en eindigden zo troosteloos laatste bij de jurystemming.
Opvallend is dat ook de jury’s geregeld sympathiek waren voor de buren. De Letse jury koos voor Estland, San Marino en Oostenrijk voor Italië. Vooral de Scandinavische experts waren mekaar genegen; de top drie van de Deense jury bestond bijvoorbeeld uit Finland, Noorwegen en Zweden.
Andersom lieten buren het ook geregeld afweten. Gustaph kreeg slechts vier punten uit Nederland en niets van Frankrijk of Duitsland. Slovenië gaf niets aan Servië en de Griekse jury had amper vier punten veil voor Cyprus. Dat is de laagste score van Griekenland voor Cyprus sinds 1983.
Finale: televoting
De verschillen met de publiekspunten waren weer hemelsbreed. Aan de top harkte Finland 376 punten van de televoting binnen, ofwel 10,2 punten per land. Ter vergelijking: de recordscore van Kalush Orchestra kwam neer op 11,2 publiekspunten per land.
Eindwinnaar Zweden hinkte met gemiddeld 6,5 punten per land flink achterop en kreeg van geen enkel land de topscore. Het is de eerste keer ooit sinds de invoering van televoting in 1997 dat de uiteindelijke winnaar door het publiek in geen enkel land tot favoriet werd aangeduid. Heel opvallend is ook dat Loreen van slechts een stemmend land helemaal geen punten kreeg: buurland Finland. Andersom gaven de Zweden Cha Cha Cha wél de topscore.
De Noorse kandidate Alessandra profiteerde het meest van de televoting, met 216 punten tegenover slechts 52 van de jury’s. Ook TVORCHI uit Oekraïne, Let 3 uit Kroatië en Blanka uit Polen boerden beter bij de kijkers thuis. Andersom vielen de jury’s veel meer in katzwijm bij Alika uit Estland, Voyager uit Australië, Teya & Salena uit Oostenrijk, Blanca Paloma uit Spanje (die helemaal laatst eindigde bij de televoting) én onze eigen Gustaph.
Ons land moest zich in de finale tevredenstellen met een twaalfde plek bij de kijkers thuis. Maar in het eindklassement bleef de zevende plek, eerder toebedeeld door de vakjury’s, fraai overeind. Opzienbarend is ook dat ondanks de behaalde achtste plek in de tweede halve finale België in de finale al die landen voorbijstak. Alle andere landen die donderdagavond waren doorgestoten, strandden uiteindelijk onder ons land.
Dat maakt ook meteen duidelijk dat ook het publiek in alle landen duidelijk de eerste halve finale de betere vonden. Met een achtste plaats eindigde Polen van alle landen uit semi twee het hoogst in de televoting in de finale. Een bizarre neerwaartse trend noteren we tot slot bij Australië en Oostenrijk. De landen eindigden eerste en tweede in hun halve finale, maar strandden in de publieksstemming op zaterdagavond pas 20e en 22e.
Rest of the World
Tot slot kijken we nog even apart naar de internationale stemmen. Het is momenteel nog onbekend uit hoeveel landen hoeveel mensen meestemden. De kans dat daar nog veel transparantie over komt, is klein. We kregen enkel de algemene top tien die uit de stemming is gekomen.
De globale punten sloegen uiteindelijk geen deuk in een pakje boter. In de eerste halve finale zorgden ze voor geen enkel verschil in de rangschikking. In de tweede brachten ze de Kelmendi’s van de tiende naar de negende plek. Brunette uit Armenië deed uiteindelijk de beste zaken door dankzij de acht punten in de finale van de vijftiende naar de veertiende plek in het eindklassement te stijgen.
Andersom waren het de RotW-punten die de heren van The Busker uit Malta een van hun drie punten gaven en ze waren ook eigenhandig verantwoordelijk voor veertig procent van alle Spaanse publiekspunten, oftewel twee van de vijf. Tot slot: zowel in de eerste halve finale als in de finale kozen de globale stemmers niet voor favorieten Zweden of Finland, maar wel voor Israël.
Alle resultaten van het 67e Eurovisiesongfestival vind je hieronder terug
Results final
|
1 |
583 |
340 |
243 |
9 |
|
2 |
526 |
150 |
376 |
13 |
|
3 |
362 |
177 |
185 |
23 |
|
4 |
350 |
176 |
174 |
11 |
|
5 |
268 |
52 |
216 |
20 |
|
6 |
243 |
54 |
189 |
19 |
|
7 |
182 |
127 |
55 |
16 |
|
8 |
168 |
146 |
22 |
12 |
|
9 |
151 |
130 |
21 |
15 |
|
10 |
129 |
94 |
35 |
14 |
|
11 |
127 |
81 |
46 |
22 |
|
12 |
126 |
68 |
58 |
7 |
|
13 |
123 |
11 |
112 |
25 |
|
14 |
122 |
69 |
53 |
17 |
|
15 |
120 |
104 |
16 |
1 |
|
16 |
104 |
54 |
50 |
6 |
|
17 |
100 |
95 |
5 |
8 |
|
18 |
96 |
20 |
76 |
18 |
|
19 |
93 |
12 |
81 |
4 |
|
20 |
92 |
61 |
31 |
3 |
|
21 |
78 |
33 |
45 |
24 |
|
22 |
76 |
17 |
59 |
10 |
|
23 |
59 |
43 |
16 |
2 |
|
24 |
30 |
14 |
16 |
5 |
|
25 |
24 |
15 |
9 |
26 |
|
26 |
18 |
3 |
15 |
21 |
Results semi final 1
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
1 |
177 |
0 |
177 |
15 |
|
2 |
135 |
0 |
135 |
11 |
|
3 |
127 |
0 |
127 |
9 |
|
4 |
110 |
0 |
110 |
13 |
|
5 |
109 |
0 |
109 |
10 |
|
6 |
102 |
0 |
102 |
1 |
|
7 |
97 |
0 |
97 |
8 |
|
8 |
76 |
0 |
76 |
7 |
|
9 |
74 |
0 |
74 |
5 |
|
10 |
37 |
0 |
37 |
3 |
|
11 |
34 |
0 |
34 |
4 |
|
12 |
10 |
0 |
10 |
6 |
|
13 |
7 |
0 |
7 |
14 |
|
14 |
4 |
0 |
4 |
12 |
|
15 |
3 |
0 |
3 |
2 |
Results semi final 2
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
1 |
149 |
0 |
149 |
16 |
|
2 |
137 |
0 |
137 |
13 |
|
3 |
124 |
0 |
124 |
9 |
|
4 |
110 |
0 |
110 |
15 |
|
5 |
103 |
0 |
103 |
10 |
|
6 |
99 |
0 |
99 |
2 |
|
7 |
94 |
0 |
94 |
6 |
|
8 |
90 |
0 |
90 |
5 |
|
9 |
82 |
0 |
82 |
14 |
|
10 |
74 |
0 |
74 |
4 |
|
11 |
44 |
0 |
44 |
7 |
|
12 |
33 |
0 |
33 |
11 |
|
13 |
14 |
0 |
14 |
8 |
|
13 |
6 |
0 |
6 |
1 |
|
14 |
0 |
0 |
0 |
3 |
|
14 |
0 |
0 |
0 |
12 |