Ex-deelnemers

EX-DEELNEMERSANALYSE

Hoe is het met Loreen? Eén jaar na tweede winst op Songfestival

11 mei weten we wie Loreen opvolgt als winnaar van het Songfestival. De nieuwe laureaat zal het knap lastig krijgen om het succes van Tattoo te evenaren. Maar is tweevoudig winnares Loreen er zelf in geslaagd om het succes van haar monsterhit te verzilveren?

Binnen exact één week, zaterdag tijdens de grote Songfestivalfinale, mag je een zinderende doch ingetogen intervalact verwachten van Loreen. De op dat eigenste moment nog regerende Eurovisiewinnares zal er hoogstwaarschijnlijk haar nieuwe single voorstellen.

Nieuw album?

Dat nieuwe nummer zal pas de tweede nieuwe single sinds Tattoo zijn. Dat typeert de weg die Loreen sinds haar overwinning vorig jaar is ingeslagen: niets overhaasten, alles op eigen tempo en aanvoelen.

In 2012, toen ze onze harten een eerste keer veroverde met Euphoria, verscheen er relatief snel een nieuw album. Die cd brak geen potten. In een interview met NME zegt de Zweedse het volgende over een nieuwe release:

‘Ik hou van albums, hoewel elk liedje op zichzelf tot leven moet kunnen komen. Maar ik wil dat mijn liedjes onderdeel zijn van een groter project.

Dit jaar (ze sprak over 2023, red.) breng ik geen nieuw album uit, wie weet volgend jaar. Ik heb graag dat elk lied een eigen visuele wereld met zich meedraagt.’

Trage start

Ook te lezen in datzelfde interview: er zou tegen eind 2023 toch ‘veel nieuwe muziek’ uitkomen. Beetje voorbarig van Loreen, want het bleef uiteindelijk bij één nieuwe single: Is It Love. Ondanks de nodige promo, kende dat nummer een trage start.

Het nummer werd geen grote hit in eigen land en de radio’s volgden niet. Een uitdaging waar al veel Songfestivalwinnaars mee geconfronteerd werden, zo schreven we. Al verzekerden ze ons bij radiozender MNM dat nieuwe liedjes soms een tijdje moeten rijpen vooraleer ze opgepikt raken.

En zo geschiedde. Ondanks dat het nummer helemaal niet dezelfde impact of succesfactor had als Tattoo, kreeg Is It Love toch airplay en belandde het in (Nederlandstalig) België zowaar in de top tien van de Ultratop. Het lijkt er zelfs op dat het in geen enkel ander land zo’n groot succes werd.

play

Dat Is It Love waarschijnlijk snel vergeten zal zijn, hoeft Loreen niet aan haar hart te laten komen. Ze kan nog steeds blijven teren op Tattoo.

Dat nummer bleef ook in de maanden na het Songfestival 2023 de charts en afspeellijsten domineren. Zo hard zelfs dat haar winnend Songfestivallied nieuwe muziek in de weg leek te staan. Een goed jaar na haar overwinning hoor je het lied nog regelmatig op de radio’s en streamingtellers schieten nog altijd de hoogte in.

Dat maakt van Tattoo het derde meest gestreamde Songfestivallied ooit. Om over al die andere indrukwekkende cijfers nog maar te zwijgen. Er bestaat geen twijfel over: haar lied is op alle vlakken een zéér groot succes.

Loreen aan zee

Zo komen we bij een ander wapenfeit van Loreen: haar Europese tournee. De Tattoo Tour 2023 bracht Loreen in onder andere Dublin, Londen en Antwerpen. De artieste ontving hoofdzakelijk positieve reacties over haar optredens.

Alle shows waren dan niet uitverkocht, gelukkig voor Loreen hielden festivalorganisatoren haar tournee in de gaten. Dankzij haar talent staat ze dit jaar al op de affiche van onder andere Pinkpop in Nederland, Montreux Jazz Festival in Zwitserland en Beach Festival 2024 aan onze Belgische kust. Niet Margriet, maar wel Loreen aan zee.

Dat Loreen deze zomer enkele Europese festivals meepikt, is een mooie opsteker voor de zangeres. Op deze manier kan ze haar livereputatie verder uitbouwen en in the picture blijven.

Dat laatste is de voorbije periode trouwens goed gelukt. Hoewel ze niet aan het optreden is, deed Loreen wel het ene interview na het andere en poseerde ze gretig voor de lens van onder meer Rolling Stone, Vogue Arabia en MTV – niet de minsten. Loreen krijgt een platform om haar verhaal te vertellen.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Vogue Arabia (@voguearabia)

Blijven plakken

Dat verhaal blijkt een leerproces te zijn, zegt ze tegen Vogue Arabia.

‘Waar ik nu sta in het leven, is veel dichter bij wat ik altijd willen doen heb en bij wie ik wil zijn. Als je tegenwoordig echt succesvol wil zijn, moet je volgens mij authentiek zijn. Wees niet het product van iemand anders. Als je kijkt naar de meest succesvolle artiesten van het moment, dan zijn dat artiesten die heel authentiek zijn in het uiten van hun creativiteit.’

Diezelfde authenticiteit zit verweven in het ‘post-Tattoo-tijdperk’ van de tweevoudige Songfestivalwinnares. Op haar eigen(wijze) manier slaagt Loreen erin om rustig haar carrière verder uit te bouwen.

Daarbij lijkt ze vooral het evenwicht te zoeken tussen de juiste commerciële keuzes maken en eigenheid en durf tonen. De Zweedse zette alvast haar krabbel onder een contract met gerenommeerd artiestenbureau TaP Music.

Dat bureau heeft de uitdagende taak om Loreen op een juiste manier in de markt te zetten. Want net als die tattoo waarover ze zong, wil Loreen heel graag blijven plakken.