Ex-deelnemers

EX-DEELNEMERSANALYSE

Nieuwe single Loreen geen hit: waarom kunnen winnaars succes moeilijk verzilveren?

Loreen is er met haar nieuwe single Is It Love (nog) niet in geslaagd een even grote hype te creëren als met haar Songfestivalhit Tattoo. Dat is nog zacht uitgedrukt. Haar opvolger breekt nergens potten, zelfs niet in eigen land. Zo blijft ‘de vloek van de tweede single’ winnaars van het Eurovisiesongfestival achtervolgen. Waarom toch? ‘Dit is gewoonweg niet goed genoeg.’

Spreek gerust over een déjà vu. Jammer genoeg die van het soort dat je liever niet opnieuw wil beleven. Toch niet als je Loreen heet en het Songfestival een tweede maal gewonnen hebt. Want nadat ze in 2012 met Euphoria een monsterhit had gescoord, stelde ze teleur door in de plaats van een nieuwe hit een misser te scoren.

Opvolger My Heart is Refusing Me, notabene een in Zweden eerder uitgebrachte Melodifestivalen-single, kreeg het grote publiek niet meer enthousiast.

Ezel

Haar Europees album Heal kwam hier en daar in een hitlijst piepen, maar daarna verdween de zangeres weer van het internationale toneel. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, zou je denken. Met alweer een commercieel succes onder haar arm, Tattoo genaamd, pakte Loreen de kijkers van het Songfestival nogmaals in. Haar lied groeide uit tot een van de grootste hits van 2023.

Samen met platenlabel Universal en succesvol managementbureau TaP Music (Lana Del Rey, London Grammar …) schotelde de Zweedse artieste ons opvolger Is It Love voor. Een Oosters getint liedje dat maar een dikke twee minuten duurt. Loreen stelde haar nieuwe worp live voor tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala, een van de grootste tv-shows van Nederland. Er zijn slechtere plaatsen om je langverwachte nieuwe single voor te stellen.

play

Cijfers liegen niet

Toch lopen de Nederlanders niet warm voor het nummer. Terwijl de single van Loreen wel eventjes de Alarmschijf van Qmusic werd en dus extra airplay kreeg. Een teken aan de wand. Vier weken na de release moet de tweevoudige Songfestivalwinnares het doen met een magere #36 in de Top 40 hitlijst van Nederland. In de Dutch Charts, de overkoepelende en officiële lijst, is haar nummer zelfs spoorloos.

De cijfers in andere landen liegen er ook niet om. Eventjes binnengekomen in de Britse en Noorse charts, en ondertussen alweer aan het dalen in thuishaven Zweden. Terwijl je normaal gezien veel makkelijker blijft scoren in je eigen land. Niet dus. In onze Vlaamse Ultratop 50 haalt Loreen de bodem van de lijst: #49.

Gelukkig voor Loreen draaien Tattoo en zelfs het elf jaar oude Euphoria wél nog vlotjes mee in de lijstjes van onder andere iTunes en Spotify. Op Spotify heeft de nieuwe single trouwens meer dan 6.266.742 streams. Een mooi rapport, maar blijkbaar niet goed genoeg om impact te hebben. Daarvoor moeten de radio’s meewillen.

Nog niet op MNM

Hallo MNM? ‘Nee, we draaien het nummer nog niet’, vertelt MNM muziekverantwoordelijke Manu Lammens aan de redactie van Songfestival.be. ‘Maar’, gaat hij verder, ‘dat kan binnen een paar weken helemaal anders zijn. We zijn best enthousiast over het nummer, maar Tattoo zit nog in de weg. Dat lied is nog veel te populair om het nu al te vervangen. Wij moeten elke week scherpe keuzes maken, omdat we te weinig plaats hebben in onze playlist. En dan speelt het natuurlijk mee dat Is It Love geen even grote klepper is.’

Volgens Lammens is het normaal dat liedjes niet meteen na release op de radio komen. ‘Het klopt dat het lied vier weken na datum nog niet gelanceerd is. Toch is dat geen reden tot paniek. Hitradio’s doen er een tijdje over eer ze nieuwe nummers oppikken.’

‘Geen x-factor’

Nederlands popjournalist en Songfestival-verslaggever Stefan Raatgever kan de halve flop van de nieuwe single beter begrijpen. ‘Laten we eerlijk zijn: dit nieuwe liedje is vakkundig in elkaar gestoken, maar de single heeft helemaal geen magie of x-factor. Dit is gewoon niet goed genoeg.’

Raatgever maakt ook de vergelijking met 2012: ‘Aan motivatie en werklust lag het allerminst. Loreen verbrak in mijn ogen het wereldrecord promotie maken. Overal kwam ze, maar nieuwe hits, na Euphoria, bracht ze niet mee.

Loreen is een artieste die als het ware Songfestival ademt. Ze heeft het talent om een visueel sterke podiumpresentatie neer te zetten. Daarmee win je het Songfestival. Maar eerlijk gezegd mist ze de gave om een hele resem hits te produceren, om een heel verhaal bij elkaar te schrijven. Dat is een heel ander soort talent.’

Rosa Linn en Kylie Minogue

Is It Love duurt relatief kort. Liedjes die snel uitgezongen zijn, zijn al langer een trend. Labels proberen hiermee de TikTok’ers voor zich te winnen. Want je kan ook een hit scoren buiten de traditionele hitlijsten. Kijk maar naar Snap van Rosa-Linn. Geen succes op het Songfestival 2022, wél op TikTok en daardoor ook op de radio en in de charts.

play

Stefan Raatgever: ‘Je kan inderdaad buiten de hitlijsten een hit scoren. Neem nu Padam Padam van Kylie Minogue. In heel wat Europese landen behaalde dat liedje geen top vijf notering, maar het werd wél een hit.

Omdat het aanwezig was, op YouTube en TikTok bijvoorbeeld. Dan volgen de streamingscijfers vaak vanzelf. Bij Is It Love niet, omdat het te flauw is.’

Springplank

Dat Loreen niet van het ene succes in het andere springt, is een vloek die heel veel recente winnaars van het Songfestival achtervolgt. Als we naar de Vlaamse Ultratop 50 kijken, moeten we alweer naar 2004 en 2005 om opvolgsingles te vinden die de top twintig nog haalden. Desondanks zijn Dance With The Wolves van Ruslana en Mambo! van Helena Paparizou geen klassiekers geworden. Hoe komt dat toch? Zelfs Céline Dion heeft haar roemrijke carrière niet te danken aan haar gouden plak op het Songfestival. Dion won in 1988, terwijl ze pas in 1991 met haar Disney-klassieker Beauty and the Beast een doorbraak realiseerde.

Volgens Manu Lammens ben je als Songfestivalwinnaar slachtoffer van je eigen succes. ‘Er gaat massa’s veel aandacht naar één winnend nummer. Je stelt het voor op het Songfestival, met miljoenen kijkers. Wie kan daar nadien nog tegenop? Het is weinigen gegeven om ooit één wereldhit te scoren, laat staan dat artiesten dat twee tot drie keer fijntjes overdoen. Maar ik zie het Songfestival in de toekomst toch weer een springplank worden.’

Gemiste kans voor Conchita Wurst

Stefan Raatgever gaat het eerder zoeken bij de strategie, of het gebrek daaraan: ‘Het loopt vaak mis nadat je de wedstrijd wint. Kijk naar Conchita Wurst. Die act had veel potentieel, maar er werd niet goed nagedacht over het vervolg. Artiesten zoals Anouk en The Common Linnets hebben dat veel beter aangepakt. Hun inzendingen waren onderdeel van een plaat die al klaarlag. Je hoeft dan niet in allerheil een album in elkaar te boksen.

Logisch ook, want als je dé kans krijgt om een grote doorbraak te forceren, mag je niet komen aandraven met een zwak album dat in een maand tijd werd gemaakt. Dat is om problemen vragen. Zo liep het ook met Heal van Loreen. Promo genoeg, maar het was een tegenvallende plaat.’

Eén uitzondering 

Beide muziekkenners halen Måneskin, de Italiaanse winnaar van 2021, aan als de grote uitzondering op de regel. Die groep blijft maar hits scoren en hun populariteit kent geen grenzen. En vooral niet te vergeten: Måneskin sleepte al een Grammy-nominatie in de wacht.

play

Raatgever geeft toe dat, zelfs voor de Italianen, geluk en het juiste moment van groot belang zijn om een hit te scoren: ‘Dankzij een lucky shot toevallig raak schieten is makkelijker dan je succes opvolgen met nog meer hits. Zelfs ABBA heeft na Waterloo eventjes moeten wachten eer de groep opnieuw een megahit had.’

Die succesfactoren hebben ook een rol gespeeld in de carrière van Duncan Laurence. Hoewel de Nederlandse Songfestivalwinnaar van 2019 met zijn hit Arcade onmiddellijk aansluiting vond bij het reguliere popcircuit, bleven nieuwe hits uit. Enerzijds, naar eigen zeggen, omdat het momentum rond zijn Songfestivallied zo lang duurde en anderzijds omdat Duncan plots met een volledig nieuw team hits moest proberen schrijven.

Wij spraken met Duncan Laurence: ‘Songfestivalliedjes? Leuk, maar festival moet meegroeien met huidige popindustrie!’

‘Nog niet afgeschreven’

In het geval van Loreens queeste naar blijvend muzikaal succes, is het kalf nog niet verdronken. Daar zijn onze experts het over eens, maar de tijd dringt. Stefan Raatgever: ‘Loreen heeft nog potentieel. Maar dan moeten er in de toekomst betere nummers komen. Want twee hits is te weinig om een duurzame carrière uit te bouwen.

Voor ze het goed en wel beseft draait ze weer mee in het lucratieve circuit van de Eurovision events (onder andere themaconcerten met Songfestivalcoryfeeën, nvdr.). Terwijl je als succesvolle artieste schaarste moet creëren.’

Manu Lammens concludeert: ‘Is It Love is nog niet afgeschreven. MNM wil heel graag meegaan in het verdere verhaal van een artieste zoals Loreen. Zij is een échte popartieste, geen gimmick zoals Netta in 2018 was. We zitten niet te wachten op snel gemaakte kopietjes die gewoon op hun andere nummers lijken.’

Advertentie