Junior 2019

JUNIOR 2019

Junior Eurovisiesongfestival 2019 op één na best bekeken editie

Het Junior Eurovisiesongfestival 2019 werd op 24 november uitgezonden vanuit de Gliwice Arena in Polen. Het evenement zorgde voor de hoogste kijkcijfers sinds 2006 en was de op één na beste bekeken editie sinds het begin van het festival in 2003.

Maar liefst 11,6 miljoen kijkers genoten van het zeventiende Junior Eurovisiesongfestival. Het kijkende publiek tijdens het festival dit jaar was 240 procent hoger dan vorig jaar, toen het festival 3,4 miljoen kijkers trok. De grootste groep kijkers kwam uit gastland Polen, het land dat ook voor de eerste keer in de geschiedenis het Junior Eurovisiesongfestival als eerste land twee keer op rij weet te winnen, en dat ook nog eens op thuisgrond.

Kijkcijfers in andere landen

In Rusland keken 2,2 miljoen mensen naar de show, het hoogste aantal sinds het Junior Eurovisiesongfestival 2011 in Jerevan. RTVE in Spanje zorgde voor het derde hoogste aantal met 1,4 miljoen kijkers op La 1, nadat het land na 12 jaar terugkeerde naar het festival. Frankrijks derde deelname bracht een miljoen kijkers naar France 2, tweehonderdduizend kijkers minder dan het jaar ervoor. Op het officiële YouTube-kanaal werd het Junior Eurovisiesongfestival 2019 ook al wereldwijd 1,3 miljoen keer bekeken.

Over het geheel gezien zorgde het Junior Eurovisiesongfestival 2019 voor een boost voor de EBU-leden en de omroepen die het festival mogen uitzenden als wordt gekeken naar het recordaantal stemmen; dat waren er maar liefst 3,77 miljoen. De show trok een marktaandeel van 11,4 procent voor kinderen van vier tot veertien jaar, 81 procent meer dan gemiddeld. Voor kijkers tussen de vijftien en vierentwintig betrof het marktaandeel 10,5 procent, 142 procent meer dan gemiddeld.

Ook de sociale media doen het goed

Ook de sociale-media-accounts van het Junior Eurovisiesongfestival werden druk bezocht. De volgers op Instagram stegen maar liefst 78 procent tijdens de week van het festival met tien miljoen unieke views via de Instastories. Op Twitter was de betrokkenheid 59 procent, en content via Facebook had een bereik van 2,5 miljoen mensen.

play