Turin 2022

TURIN 2022TURIJN INFO

‘The Sound of Beauty’: dit is verhaal achter logo Songfestival 2022

Vorig jaar in Rotterdam was het Open Up, dit jaar in Turijn luisteren we naar The Sound of Beauty. Afgelopen weekend maakte de overkoepelende Europese omroep EBU dat bekend. Nu is ook het verhaal achter het logo en de slogan voor het komende Eurovisiesongfestival verteld.

Om de prachtige eigenschappen van geluid visueel voor te stellen, is gekozen voor een logo gebaseerd op de symmetrische structuren en patronen van cymatiek, dat is de studie van het fenomeen dat geluidsgolven zijn. De term ‘cymatiek’ werd in de jaren zestig bedacht door een Zwitserse wetenschapper. Het woord is afgeleid van het Griekse κῦμα (kyma), wat ‘golf’ betekent. Experimenten van deze Zwitserse wetenschapper toonden aan dat poeder op een metalen plaat in combinatie met geluidsgolven specifieke patronen vormt. Die patronen zijn symmetrische, geometrische vormen en composities, die doen denken aan de bekende mandala’s.

Italiaanse tuin

Die patronen en vormen komen ook terug in de Italiaanse tuin, die meteen de hoofdinspiratie vormt voor het podium. In zowel het podium als het logo lijkt een idee van orde in de natuur terug te komen. Het logo verwijst dan ook nog eens naar de zon en een kosmisch portaal dat geopend kan worden bij het idee van the sound of beauty.

Het lettertype van de slogan, Arsenica, is ontworpen door een Italiaans team. Het is geïnspireerd door de typische Italiaanse posterontwerpen uit het begin van de 20ste eeuw, zoals Pirelli, Bitter Campari en Cinzano. Toen waren typografie, belettering en illustratie diep met elkaar verweven. Typografie zal de sleutel zijn om de Italiaanse identiteit verder uit te diepen in het thema van het Songfestival dit jaar. Zo moeten de Italiaanse geschiedenis van design en de Italiaanse look in het hele evenement doorschijnen.