Ex-deelnemers

EX-DEELNEMERS

Deze meidengroepen stonden voor O’G3NE op het songfestival

Het vrouwelijke trio O’G3NE zal onze noorderburen vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival 2017. Een veelgehoorde kritiek is dat meidengroepen zelden tot nooit scoren in de wedstrijd. Maar is dat zo? We nemen enkele markante voorbeelden onder de loep.

1970: Nederland (7e van 12 kandidaten)

Het trio Hearts of Soul had het Nationaal Songfestival 1970 gewonnen en mocht voor eigen publiek (Nederland was gastland van het ESF 1970) Waterman brengen. Pas sinds 1971 mogen groepen deelnemen aan het songfestival. Daarom nam het trio deel onder de naam Patricia & Hearts of Soul, zodat het leek alsof de twee zussen van Patricia, Bianca en Stella slechts achtergrondzangeressen waren. Het drietal eindigde in de middenmoot.

play

1981: Ierland (5e van 20 kandidaten)

Elf jaar later kwam het gastland ook met een meidentrio op de proppen. Maxi, Marion Fossett en Frances Campbell vormden samen Sheeba. Met hun futuristische outfits en aanstekelijke song over horoscopen palmden ze de bodem van de top vijf in.

play

1994: Duitsland (3e van 25 kandidaten)

In een tijd waarin zowel de resultaten als de animo op een bedroevend laag pitje stonden in Duitsland, kwam er nog eens een onverhoopt succes. Het meidentrio MeKaDo, bestaande uit Melanie Bender, Kati Karney en Dorkas Kiefer, stond op het songfestival in Dublin met het lied Wir geben ‘ne Party. Dat zo geschreven was alsof het bijna een Engelstalige inzending was en was bovendien de eerste songfestivalinzending die verwees naar hiphopmuziek. In een songfestivaleditie gedomineerd door ingetogen nummers stak MeKaDo boven het maaiveld uit. Een bronzen plak was het eindresultaat.

play

2000: (VJR) Macedonië (15e van 24 kandidaten)

Rond de eeuwwisseling piekte het aantal meidengroepen op het songfestival. Veel landen haalden de mosterd bij wereldwijde succesformaties als de Spice Girls en trachtten daarmee te scoren in de wedstrijd. Vaak evenwel zonder resultaat. Afkooksels uit Kroatië (1997), het Verenigd Koninkrijk (1999), Malta (1999) en Noorwegen (2000) eindigden allemaal buiten top tien van het klassement. Een speciale vermelding is weggelegd voor het trio XXL, dat met de song 100% te ljubam, de choreografie en de gebrekkige vocale prestaties een cultpositie heeft verworven bij fans. Het land werd nog vijftiende, maar uitsluitend dankzij hoge punten van buurlanden.

play

2002: Slovenië (13e van 24 kandidaten)

De vreemd eend in de bijt: Marlenna, Emperatrizz en Daphne vormden samen Sestre, een “vrouwentrio” bestaande uit drie travestieten. Na hun zege in de Sloveense songfestivalvoorronde werd fel gedemonstreerd door conservatieve tegenstanders, maar dat mocht de pret niet drukken. Op het songfestivalpodium in Tallinn werd het drietal geflankeerd door die vrouwelijke achtergrondzangeressen die zich als mannen hadden uitgedost. Sommige landen konden Sestre wel smaken, en Slovenië strandde in het midden van de ranglijst.

play

2005: Zwitserland (8e van 39 kandidaten)

De Zwitsers hadden intern gekozen voor Vanilla Ninja, bestaande uit drie Estse rockchicks met de namen Lenna Kuurmaa, Katrin Siska en Piret Järvis. Met Cool Vibes leverden ze Zwitserland hun beste prestatie sinds 1993, die tot op de dag van vandaag nog niet verbeterd of zelfs geëvenaard is. Leuk detail: ook in 2005 bleef Estland steken in de halve finale met Suntribe, een meidengroep.

play

2006: Nederland (Haalde finale niet)

En terug naar onze noorderburen. Caroline Hoffmann, Niña van Dijk en Djem van Dijk wonnen als Treble het Nationaal Songfestival, gesterkt door hun hit Ramaganana uit 2004. Een geïmproviseerde promotour in elk Europees land zette weinig zoden aan de dijk. Amambanda eindigde in de onderste regionen van de halve finale.

play

2007: Rusland (3e van 42 kandidaten)

Dat meidengroepen ook echt kunnen scoren, werd bewezen door het trio Serebro. De groep bestaande uit Elena Temnikova, Marina Lizorkina en Olga Seryabkina werd speciaal voor het songfestival samengesteld, en boekte succes. Hun ambities staken ze niet onder stoelen of banken met hun songtitel, Song #1, maar uiteindelijk moesten de dames met de derde stek genoegen nemen, ondanks of wellicht net dankzij hun pikant getinte act.

play

2010: Kroatië (Haalde finale niet)

Feminnem had in 2005 Bosnië & Herzegovina al vertegenwoordigd, met een plek in de middenmoot als eindresultaat. In 2009 verliet een lid de groep, en werd er in een K2 zoekt K3-achtige talentenjacht een nieuw persoon gezocht. Pamela Ramljak, Nikka Antolos en Neda Parmac wonnen met overmacht de Kroatische songfestivalvoorronde Dora en stonden hoog genoteerd bij menig fan. Maar het mocht allemaal niet baten. Lako je sve, ‘Alles is gemakkelijk’, sneuvelde in de tweede halve finale in Oslo.

play

2012: Rusland (2e van 42 kandidaten)

En we kunnen niet anders dan het lijstje afsluiten met een andere Russische inzending. De best scorende meidengroep ooit op het songfestival bestaat uit bijna allemaal bejaarde groepsleden. Het sextet Buranovskiye Babushki ((Foto: Russianmind.eu) was in 2010 al derde geëindigde in de nationale finale, maar kon twee jaar later pas echt winnen. Party for Everybody werd gezongen in het Oedmoerts, een taal van een autonome Russische deelrepubliek, en hier en daar wat in het Engels. Vooral de telestemmers smulden van de omaatjes en hun gebakken koekjes en overlaadden hen met stemmen. Uiteindelijk moest Rusland enkel de Zweedse Loreen laten voorgaan.

play

Advertentie