Kort nieuws

KORT NIEUWS

Songfestival 2015 meest bekeken programma op RAI2

De rechtsreekse finale van het Eurovisiesongfestival 2015 is het meest bekeken programma van het jaar geworden op de Italiaanse staatsomroep RAI2. Dat meldt de Italiaanse songfestivalwebsite Eurofestivalnews.

Italië neemt sinds 2011 weer deel aan het Eurovisiesongfestival. Dat jaar keken iets meer dan een miljoen Italianen naar de finale op RAI2. Doorheen de afgelopen jaren is de populariteit van de wedstrijd aanzienlijk toegenomen, zeker toen de winnaars van het nog steeds mateloos populaire muziekfestival van Sanremo Il Volo in mei dit jaar naar Wenen afreisden.

De heren behaalden een derde plek voor het Zuid-Europese land, en dat vertaalde zich in zeer fraaie cijfers: ruim 3,2 miljoen Italianen zagen de bronzen plak voor Grande amore. Dat vertaalde zich in een marktaandeel van een dikke 16%, bijna 10% boven het gemiddelde aandeel dat RAI2 ’s avonds haalde in mei 2015. De finale van het 60e Songfestival stak zelfs de finale van de lokale versie van The Voice voorbij.

Meer positief kijkcijfernieuws valt te rapen bij de halve finale die de RAI uitzond op haar vierde net, waarin de Italiaanse kijkers ook mochten meestemmen. Die trok net geen 800.000 kijkers, wat het het tweede meest bekeken programma van het jaar maakt op RAI4.

Ook volgend jaar zal de winnaar van het bovenvermelde muziekfestival gevraagd worden deel te nemen aan het Europese evenement. Met bijna 12 miljoen kijkers voor de finale afgelopen februari, staat Sanremo 2015 te boek als de meest bekeken uitzending van RAI1.

Advertentie