België

BELGIEEUROSONG 2025

‘Eurosong 2025’: onze redactie hoopt op deze artiesten als kandidaten

Mustii als geschikte Songfestivalkandidaat of The Starlings als geknipte kandidaten voor preselectie Eurosong, onze redactie voorspelde het de afgelopen jaren al. Nu VRT begin volgend jaar uitpakt met Eurosong 2025, en de selectieprocedure om geschikte kandidaten en liedjes te vinden, volop loopt, laten verschillende redacteurs opnieuw in hun kaarten kijken. Wie zien zij een sterke beurt maken in Eurosong én dus mogelijks ook als Belgische deelnemer aan het Songfestival 2025 in Bazel?

Dennis hoopt op:

  • Mentissa

‘In Vlaanderen maakten we in 2014 al kennis met Mentissa. Ze won The Voice Kids, maar een doorbraak volgde nog niet. Die volgde pas na haar deelname aan de Franse versie van The Voice in 2020, waar ze de derde plaats behaalde. Sindsdien scoorde ze een aantal hits in Frankrijk en Wallonië en wist ze met Mamma Mia ook de Vlaamse Ultratop 50 te behalen.

In Vlaanderen was ze dit jaar te zien als gastjurylid tijdens Sing Again en wat mij betreft zien we de Denderleeuwse zangeres binnenkort weer terug op de Vlaamse televisie tijdens Eurosong 2025. Goed gezongen Franstalige ballads scoren op het Eurovisiesongfestival, kijk maar naar Barbara Pravi in 2021 en Slimane tijdens het meest recente Songfestival.

Mentissa heeft alles in huis om met een soortgelijke ballade te scoren, luister maar eens naar haar nummers Et bam en Balance. VRT staat duidelijk open voor een Franstalige inzending, tijdens de editie van Eurosong 2023 namen twee Franstalige nummers deel aan de preselectie. Met een krachtige ballad in het Frans en bijpassende staging kan Mentissa België een top 5-notering bezorgen.’

play
  • Pauline

‘Nadat de Nederlandse taal al terugkeerde op het Songfestival door S10 en Joost Klein, is het wat mij betreft nu de beurt aan België om ook een Nederlandstalige inzending te sturen.

In 2021 won Pauline de talentenjacht Regi Academy en sindsdien bracht ze, zowel samen met Regi als solo, verschillende singles uit in eigen taal.

De zangeres heeft een herkenbare stem en mooie uitstraling waarmee ze Europese juryleden en kijkers zeker zal weten te overtuigen, maar we zagen het al vaker op het Songfestival: goed uitziende zangeressen in niets verhullende pakjes met opzwepende nummers en dansroutines.

Om écht op te vallen zou Pauline een nummer kunnen brengen met een rustige, melodieuze opbouw waarin vervolgens toegewerkt wordt naar een climax: een dance knaller van formaat waarin de uithalen van Pauline goed naar voren komen. In het Nederlands.’

play

Jasper hoopt op:

  • Red Sebastian

‘Seppe Herreman oftewel Red Sebastian leerden we (opnieuw) kennen in Sing Again op VTM. Daarin schopte hij het tot in de finale. Winnen deed hij niet, maar de jongeman viel wel op. In de eerste plaats door zijn ijzersterke stem, maar ook door zijn persoonlijkheid en looks.

Je zou kunnen stellen dat zijn kostuums gewaagd zijn, maar eigenlijk passen ze gewoon helemaal bij het soort artiest dat Seppe wil zijn. Wat hij nog niet heeft, zijn hits. Daarom hoop ik dat hij Eurosong 2025 ziet als dé gelegenheid om uit te pakken met een uptempo, catchy oorwurm waarmee hij iedereen omver blaast.

Alle andere ingrediënten die je nodig hebt om potentieel te scoren op het Songfestival, zijn al aanwezig bij deze jonge zanger. Waarom niet in duet met Jelle Van Dael (ex-Lasgo)? I’m in for it!’

play
  • LEEZ

‘Lisa Van Rossem waagde ooit haar kans in The Voice van Vlaanderen, maar is toch vooral bekend als zus van posterboy Metejoor. Ook dat komt doordat LEEZ net als Red Sebastian nog geen hits heeft gescoord.

Toegegeven, haar verschillende releases waren nogal doorsnee en weinig origineel. Terwijl Lisa zich qua live-zangstem (hier zingt ze Tattoo van Loreen) zeker naast Geike Arnaert, Sandra Kim en zelfs Natalia mag zetten. Tijd om uit de schaduw van broer Joris te treden en Eurosong 2025 als definitieve springplank te gebruiken.

Op één voorwaarde: ze moet dat met een bom van een lied doen. Geen popliedjes waarbij je niet weet of je nu geforceerd moet dansen of gewoon je voetje heen en weer moet bewegen, nee, ik wil een ‘dikke schijf‘. Al zou ik Lisa het liefst zien scoren met een krachtige ballade. Hieronder bewijst ze hoe geweldig ze daarin is.’

play

Jonas hoopt op:

  • Pommelien Thijs

Het is erop of eronder, nu of nooit; We hebben zo veel tijd al weggegooid‘, zei een zekere Pommelien Thijs ooit. Eenzelfde spreuk zou kunnen worden toegepast op Eurosong. Het is tijd om nog eens een gevestigde Vlaamse artiest naar het Songfestival te sturen en laat het nu net die Pommelien zijn die daar eindelijk verandering in zou kunnen brengen.

Ik heb die hele heisa over bekende waarden en onze nationale preselectie eerlijk gezegd nooit begrepen.

Die inzending mag trouwens in het Nederlands zijn. Laat 2025 ook maar meteen het begin zijn van de ‘Vlaamse renaissance’ waarbij inzendingen in eigen taal worden gestuurd naar het grootste liedjesfestijn van Europa. Laat ons hopen dat het beste nog moet komen.’

play
  • Aaron Blommaert

‘Persoonlijk ben ik niet zijn grootste fan, maar ook Aaron Blommaert zou een goede optie zijn voor het Eurovisiesongfestival.

Hij is, net zoals Pommelien, een jonge frisse artiest die enorm bekend is bij de jeugd. Zijn deelname zou mogelijk een nieuw elan geven aan het Songfestival binnen België.’

play

Matthias hoopt op:

  • N8N of Delv!s

‘De namen die ik noem, zijn een stuk minder realistisch dan de namen die mijn collega-redacteurs noemen. Om niet te zeggen onrealistisch. De meeste artiesten willen zich niet wagen aan een wedstrijd als het Eurovisiesongfestival en al zeker niet als ze daarvoor eerst een voorronde op tv moeten winnen. Ik kan hen geen ongelijk geven.

De laatste jaren hebben we al een heleboel genres op het Songfestivalpodium gehoord. Er is natuurlijk de popmuziek met de vele stromingen, het grootste deel van de deelnemende liedjes.

We hebben ook (hard)rock gehad, hardcore, dance, ‘popera’, gospel, uiteraard de talloze ballades en dan vergeet ik misschien nog een aantal genres. Wat we volgens mijn herinnering nog niet gehad hebben, is funk.

De reden daarvoor kan zijn dat het minder commercieel is en soms minder toegankelijk. Zo heb ik tijd nodig gehad om van funk te leren houden toen ik het genre jaren geleden de eerste keer hoorde. Dat is wat de doorsnee kijker van het Songfestival niet heeft, tijd om van een lied te leren houden. Funk is echter een sterk ritmisch genre en klinkt opgewekt.

Die energie kan iets zijn wat op een Songfestival dan weer het publiek meetrekt en doet stemmen. Al kan het ook een gok zijn die volledig verkeerd uitpakt en het lied ondanks de kwaliteiten weinig stemmen krijgt.’

play
play

Matty hoopt op:

  • Maksim Stojanac

‘Onze blonde god uit #LikeMe heb ik al enkele keren aan het werk mogen zien de afgelopen jaren en elke keer word ik steeds meer fan van zijn divers repertoire en vocale groei.

Zowel qua uitstraling en als songwriter past hij perfect in het plaatje van Eurosong en het gezicht van een Vlaamse inzending. Zowel solo als in duo mag hij voor mij zijn kans wagen om voor België te stralen in Bazel volgend jaar!’

play
  • Red Sebastian

‘Net als Jasper was ik aangenaam verrast bij het zien van Sing Again en te ontdekken wat voor talent we in de kuip hebben om een jonge frisse kandidaat voor te stellen in Eurosong.

Red Sebastian heeft alles in zich om met zijn krachtige stem en geweldige uitstraling iets fris en hedendaags op het podium neer te zetten. Hij heeft zowel de looks als de vibe om origineel uit de hoek te komen. Go, Seppe!’

Sven hoopt op:

  • Grace

‘Net als een aantal van mijn collega’s vis ik ook even in de vijver van kandidaten die The Voice van Vlaanderen de afgelopen jaren voortgebracht heeft. Mij lijkt de winnares van 2021, Grace, een fijne kandidate om deel te nemen aan Eurosong.

Na The Voice drie jaar geleden werd het wat stil rond Grace, maar deze zomer verraste ze me zeer aangenaam met haar liedje Monsieur mystérieux. Opzwepende beat (die mij eigenlijk wat doet denken aan SloMo), catchy mix tussen een Franse titel en een Engelse tekst zonder dat het storend wordt én op het podium van Tien Om Te Zien (zie video hieronder) bewees de zangeres ook nog eens over de juiste danspasjes te beschikken om een Songfestivalkijker in te pakken.

Grace zingt dan misschien wel over een mysterieuze meneer, haar attitude op het podium intrigeert mij ook op een bepaalde manier. Met een nummer in het genre van Monsieur mystérieux, het juiste team van choreografen en coaches die haar podiumcompetenties nog wat kunnen verfijnen, zie ik deze jonge, mysterieuze madame prima passen in Bazel.’

play
  • Len Neefs

Len Neefs, zoon én kleinzoon van, is voor mij een ontdekking van 2024. De jongeman heeft het grote publiek nog niet bereikt, maar hij heeft bij mij een gevoelige snaar geraakt met een van zijn opnames op Instagram. Samen met zijn kameraad Paak Ko, ook een ex-deelnemer van The Voice, coverde hij een tijdje geleden California King Bed van Rihanna (zie video hieronder). Kippenvel!

De familie Neefs is toch echt wel gezegend met een enorm zangtalent en het diepe, warme stemtimbre van wijlen opa Louis, die België in 1967 en 1969 vertegenwoordigde op het Eurovisiesongfestival, en pa Günther, is een prachtig genetisch geschenk waarover ook Len beschikt.

Wat mij betreft, mag hij deelnemen met Paak, want de twee stemmen blenden echt fantastisch en de chemie tussen beiden is voelbaar tot in Tokio. Ten slotte heeft Len knappe looks én charisma waarmee hij veel Europeanen zou kunnen inpalmen. Alleen of met Paak, geef die jongen(s) een beklijvend lied en let him/them shine in Bazel!’

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Len Neefs (@len_neefs)

Thomas hoopt op:

  • Ivy Falls

‘Singer-songwriter Ivy Falls bracht in het voorjaar haar eerste soloalbum uit. Ze heeft een aangename zangstem en haar Engelstalig oeuvre is toegankelijk voor een internationaal publiek.

Ik heb wel een zwak voor artiesten die hun eigen teksten schrijven. Dat deed ze voor haar debuutalbum op een kwetsbare, intieme manier gedreven door echte emoties uit haar eigen leven. Voor mij is dat altijd een verademend contrast met de platgeproducete niemendalletjes waarvan er elk jaar wel een handvol de revue passeert.’

play
  • Hugo Sigal

‘Deze man behoeft natuurlijk geen introductie. Hugo en zijn Colleke zijn in onze harten onlosmakelijk verbonden met het Songfestival. Het zou hem van harte gegund zijn om na 42 jaar opnieuw ons land te vertegenwoordigen.

Glamour en glitter kennen geen leeftijd. Ik verwacht dan ook een groovy discopak als vette knipoog naar hun iconische act van 1973. Een combinatie van een swingend refrein met ingetogen strofes kan zowel jong als oud muzikaal en vocaal beroeren. Hugo kan dit neerzetten op het podium als eerbetoon aan Nicole en om te tonen dat hij er zelf ook solo staat.

Hij zou niet de oudste deelnemer ooit zijn, maar als de laatsten echt de eersten zijn wordt hij wel de oudste winnaar!’

play

Advertentie