België

BELGIEALGEMEEN

Onze redacteurs hoorden Mustii’s liedje al: ‘Veel potentieel, maar ook visuele power nodig’

Dinsdag 20 februari maakt de wijde wereld kennis met de Belgische inzending voor het Songfestival in Zweden. Dan stelt kandidaat Mustii zijn lied officieel voor. Enkele fans en media kregen het nummer vooraf al te horen tijdens een exclusieve luistersessie. Songfestival.be was daar ook bij.

Jonathan Hendrickx en Jasper Van Biesen, medeoprichters van Songfestival.be, trokken naar de Alaska Studios in Lokeren om het liedje van België voor de eerste keer te beluisteren, zonder het grote publiek maar wel in aanwezigheid van de sympathieke zanger zelf (foto). Dit zijn hun eerste indrukken.

Jonathan: ‘Sterke song die visueel power nodig heeft’

‘We beluisterden het nummer in de studio in Lokeren waar de song gemixt werd, in aanwezigheid van de emotionele zanger zelf, die dolgelukkig was zijn lied eindelijk al met enkelen te mogen delen. Een bijzonder moment.

Onze inzending voor 2024 komt weliswaar traag op gang, maar kan toch al louter auditief de aandacht vasthouden. In tegenstelling tot de recentere muziektrends om te gaan voor snedigere liedjes zonder al te veel opbouw, is die hier wel aanwezig. In dat opzicht is Mustii’s song erg klassiek maar oerdegelijk opgebouwd – met als leuke twist een opvallende break vlak voor de bridge die naar het refrein gaat.

Dat feitelijke refrein mist misschien het instantkarakter van eerdere succesvolle (Belgische) inzendingen, maar staat wel als een huis. Resilience, of weerstand in een half-correcte vertaling, is het toverwoord achter de inzending, zo vertelde Mustii ons zelf tijdens het evenement. Elementen van dat begrip hoor je ook terugkomen in de compositie, die bewust optimistisch en energiek afgewerkt lijkt.

De grote vernieuwing brengen Mustii en de RTBF niet. We lijken verder te borduren op het elan van vorige jaren met kwalitatieve, ietwat duistere popsongs. Een radiohit in eigen land wordt dit sowieso. Dat is zeker niet negatief bedoeld, maar maakt de noodzaak voor voldoende aandacht voor het visuele aspect des te groter.

In de laatste minuut had het crescendo-gehalte wat mij betreft nog wat opgekrikt mogen worden, al kan dat in live versies nog veranderen. De uiteindelijke climax is misschien iets te braaf en voorspelbaar na al het voorgaande. Maar dat neemt niet weg dat het een zeer sterke song is geworden, maar wel een die zeker naar het einde toe ook de nodige visuele power nodig heeft om de concurrentie omver te blazen.

Mustii vertrouwde ons toe dat hij zich door een zelf samengesteld, Belgisch team laat omringen om de act voor Malmö voor te bereiden. We hebben er alle vertrouwen in dat het team alles op alles zal zetten om ons opnieuw trots te laten zijn op het Belgische optreden.’

Jasper: ‘Veel potentieel, geen oorwurm’

‘Mysterieuze ietwat donkere soul pop. Zo zou ik het Songfestivallied van Mustii, waarvan ik de titel niet mag verklappen, omschrijven.

België keert terug naar de weg die het was ingeslagen met Loïc Nottet en Blanche. Ik hoor zelfs een tikkeltje Jérémie Makiese en Hooverphonic. En in de verre verte: Break a Broken Heart, de Cypriotische inzending van vorig jaar. Maar dan stukken beter.

Mijn eerste gedachten toen ik weer uit de studio kwam: het lied heeft veel potentieel om te scoren op een Songfestival, ondanks dat het geen grote oorwurm is. Geen Tattoo of Because of You. Je kan het niet meteen meezingen.

Mustii’s liedje begint de eerste dertig seconden heel klein en zacht, maar je voelt meteen de onderliggende spanning. Hij werkt ergens naartoe. Er komt nog iets. Die ‘iets’, dat is het steeds krachtiger worden van het nummer.

Bij elke toon, bij elk refrein voel je de energie stijgen. De, weliswaar bescheiden, energiebom barst op het einde van zijn liedje. Je voelt kracht, je voelt power. Het knalt. Mede dankzij het koor.

En nét omdat het nummer knalt, heeft het zoveel goeds in zich. Mits een ijzersterke podium-act (lees: choreografie, dansers, ledschermen, licht, camera’s …) kan dit nummer heel veel van de intussen gekozen liedjes omver blazen. Luxemburg of Malta? Die landen eten wij als Belgen één voor één op.

De ‘maar’: zelfs zonder een grote act, bleef een liedje als City Lights overeind op het Songfestival. Omdat het een grote hit op zichzelf was en is. Die ‘instant hit-factor’ mis ik een beetje bij het lied van Mustii. Maar het is zo’n artistiek en kwalitatief liedje dat ik wel kan stellen dat België véél in huis heeft om te scoren in Malmö.’

De meningen van Jonathan, Jasper en enkele andere aanwezigen op het exclusieve evenement van vrijdag 16 februari kun je ook bekijken en beluisteren in onderstaande video:

Advertentie