Nederland

NEDERLAND

Vijf steden hebben officieel bidbook ingediend

Deze voormiddag hebben vijf Nederlandse steden officieel hun bidbook ingediend om de organisatie van het Eurovisiesongfestival 2020 binnen te halen. Zoals geweten was Amsterdam daar niet bij. Iedere stad vaardigde een delegatie af.

De ene kwam met de fiets (Utrecht), de andere met de bus (Maastricht en Arnhem). Er zijn ook slogans bekendgemaakt waaronder de steden hun bidbook voorstellen. Zo verwijst Utrecht naar twee Songfestivalklassiekers (Making Your Mind Up/Save All Your Kisses for Me) en Arnhem verwijst naar 75 jaar bevrijding met de slogan Celebrate Freedom. Verder is er nog Rotterdam: Make It Happen en Rotterdam For Real, Come Closer (Maastricht) en het ludieke Douze de groeten uit Brabant (’s Hertogenbosch).

Utrecht mocht als eerste het bidbook aan de NPO afgeven. De stad had een fietskoerier naar Hilversum gestuurd, die het voorstel van Utrecht ontvangen had uit de handen van Jaarbeurs-directeur Jacqueline Bakker en wethouder Klaas Verschuure. Zij hadden meteen verrassend nieuws. De Jaarbeurs blijkt niet te voldoen aan de eisen van de EBU, dus heeft de stad het plan om het festival in een tent op het terrein naast de Jaarbeurs door te laten gaan. Iets waar Amsterdam eerder al aan dacht door de onbeschikbaarheid van hun Ziggo Dome. De Jaarbeurs zou wel gebruikt worden voor pre-evenementen en voor de kleedkamers.

Schiet Utrecht zichzelf daarmee in de voet? Kunnen ze bijvoorbeeld een tent vinden die al het gewicht van de verlichting kan dragen? Of is het tijd voor een totaal nieuwe invulling van het Songfestival, waarbij het echt een festival wordt? Jacqueline Bakker zegt alvast dat de tent voldoet aan alle eisen van de NPO.

Utrecht heeft alvast zijn best gedaan om te tonen dat ze iets kennen van de geschiedenis van het Songfestival. De titel van hun bidbook verwijst naar twee klassiekers, namelijk Making Your Mind Up van Bucks Fizz en Save (All) Your Kisses for Me van Brotherhood of Man. De stad heeft ook al eens eerder een groot evenement georganiseerd, meer bepaald de Ronde van Frankrijk in 2015.

Twee bussen uit Maastricht

De burgemeester van Maastricht hamerde er nog eens op dat zij ‘de meest Europese stad van Nederland’ is. Kan dat argument de EBU overtuigen om voor Maastricht te kiezen? De NPO liet alvast weten dat in tegenstelling tot de geruchten van de laatste dagen Maastricht nog helemaal niet zeker is van de organisatie. Maastricht probeert de NPO en EBU ook te overtuigen door hen ‘maximaal te willen ondersteunen’. Als slogan kiezen ze voor Come Closer.

De stad heeft een volledig filmpje gemaakt om hun voorstel te ondersteunen.

play

Maastricht ziet het heel groot. De stad heeft 43 wijken en wil iedere wijk uitdossen in de kleuren van een van de 43 deelnemende landen.

De burgemeester van Maastricht laat in een interview met de Volkskrant ook nog weten dat alle Limburgse steden haar hebben laten weten te willen bijdragen. Ook de Belgische steden Hasselt en Luik willen een bijdrage doen en ‘dingen organiseren’ als het Songfestival volgend jaar naar Maastricht komt. Krijgen we zo ook een beetje het festival in België?

Arnhem

Ook Arnhem had een bus op pad gestuurd, die toepasselijk aangekleed was. Ze kwamen wel bijna te laat aan door files. Gelukkig hadden ze hun bidbook ook digitaal doorgestuurd, dat moest om klokslag twaalf uur ’s middags binnen zijn, en kende de buschauffeur een aantal binnenbaantjes. Uiteindelijk stelde Arnhem het bidbook voor om 12.10 uur.

Zij konden alvast bekendmaken dat na onderhandelingen voetbalclub Vitesse Arnhem bereid gevonden is om gedurende acht weken ergens anders hun wedstrijden te spelen. Het GelreDome, dat van alle mogelijke locaties het meeste toeschouwers zou kunnen huisvesten en een uitstekende akoestiek heeft, wordt zo beschikbaar voor de vereiste periode. De burgemeester van Arnhem Ahmed Marouch ziet het alvast helemaal zitten.

Arnhem bracht een deelnemer mee van The Voice Senior die een eigen versie bracht van Duncan Laurence zijn Arcade. Ook het bidbook van Arnhem verwees naar Duncan Laurence, het was in dezelfde stof gehuld als zijn Songfestivaloutfit.

Arnhem verwijst met hun slogan Celebrate Freedom naar hun geschiedenis en de in 2020 75ste verjaardag van de bevrijding. De stad koppelt daar de essentie van het Eurovisiesongfestival aan, namelijk de vrijheid om te kunnen zijn wie je wilt zijn. Shula Rijxman, de baas van de NPO, is alvast gecharmeerd door de link met de vrijheid en zegt dat de race om de organisatie nog niet gelopen is.

Den Bosch: ‘Douze de groeten uit Brabant’ 

Uit het Brabantse ’s Hertogenbosch (Den Bosch) brachten wethouder Mike van der Geld en Jeroen Dona, directeur van de Brabanthallen, hun voorstel voor de locatie mee. Hun burgemeester Jack Mikkers is op vakantie, net als Commissaris van de Koning Wim van de Donk. Ze lieten weten dat we daar niks uit af moeten leiden.

Wel mee waren vier vrouwen die creaties droegen van Brabants modeontwerper Addy van den Krommenacker. Het bidbook van de stad heeft als titel ‘En dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht’ meegekregen. Al is het vooral de oneliner ‘Douze de groeten uit Brabant’ die over de tongen gaat.

Den Bosch heeft bekendgemaakt dat zij drie miljoen euro willen bijdragen om het festival georganiseerd te krijgen. Wetende dat het festival tientallen miljoenen kost, is dat genoeg om het festival ook te mogen organiseren? De provincie Brabant heeft laten weten dat zij slechts één miljoen euro willen geven en dan nog alleen als de begroting niet rondkomt. Den Bosch zou dus nog heel wat andere sponsors moeten vinden, al betalen natuurlijk NPO en EBU ook een deel.

Rotterdam

Rotterdam, naast Maastricht de topfavoriet om het festival binnen te halen, liet het langst op zich wachten. Om kwart voor elf was wethouder Kasmi onderweg met een koffertje waarin het bidbook van de stad zit. Rotterdam hield het bescheidener dan de andere steden, hun delegatie bestond uit slechts vijf mensen die een ‘Rotterdam For Real – Rotterdam Make It Happen’-sjaal droegen.

De stad heeft ervaring met het organiseren van grote evenementen, zoals de Ronde van Frankrijk en de MTV Video Music Awards, en die ervaring willen ze volop in de strijd gooien om ook het Songfestival binnen te halen.

Ook de Maasstad had een promotievideo meegebracht.

Bekendmaking organisatie

De NPO is meteen aan de slag gegaan met de bidbooks en zal steden die niet geselecteerd worden eind juli al laten weten dat ze er niet bij zijn. Ze willen tijdens de eerste twee weken van augustus enkel de locaties bezoeken die echt in aanmerking komen. Half augustus maken ze dan bekend wie de organisatie van het Eurovisiesongfestival 2020 op zich mag nemen. Welke van de slogans zien we in 2020 echt in de officiële logo’s verschijnen?

Gebruikte foto’s in artikel: Sander Koning

Advertentie