Rotterdam 2020
Logo Eurovisiesongfestival 2020 bekendgemaakt
In alle vroegte is vandaag het logo voor het Eurovisiesongfestival 2020 in Rotterdam bekendgemaakt. Het logo is gebaseerd op de logo’s van de eerdere Songfestivaledities die in Nederland georganiseerd zijn. Het zal overal doorheen Rotterdam te zien zijn: op trams, bij bus- en tramhaltes, op watertaxi’s en op T-shirts en tassen.
Het Eurovisiesongfestival is tien jaar na de Tweede Wereldoorlog gestart met als doel Europa via muziek dichter bij elkaar te brengen. Doorheen de jaren heeft de competitie zich opengesteld voor nieuwe landen, nieuw talent en nieuwe technologie, zo verwoordt de organisatie het. Dat is ook meteen de link met het thema van de editie in 2020, Open Up. Om die boodschap nog meer kracht bij te zetten, is een datagestuurd vignet ontwikkeld dat het verhaal van het Eurovisiesongfestival op een hedendaagse manier viert. Het logo bevat de kleuren van de vlag van de deelnemende landen in volgorde van eerste deelname.
Typisch Nederlands design
‘Dit ontwerp bevat de kenmerken van Nederlands design: minimalistisch, experimenteel en innovatief‘, vertelt Sietse Bakker, uitvoerend producent van het komende evenement. ‘Het logo vertelt een verhaal, het is kleurrijk, feestelijk en, niet onbelangrijk, breed toepasselijk. Toevallig werd het eerste Eurovisiesongfestival in 1956 geopend door Nederland, dus start de tijdslijn met de kleuren van de Nederlandse vlag.’
The emblem is an abstract visualization of the flag colours of the 41 participating counties. #datadriven #eurovision pic.twitter.com/S7AqD4QHvr
— Sietse Bakker (@SietseBakker) November 28, 2019
Uiterst tevreden
Jon Ola Sand, uittredend uitvoerend producent van het Eurovisiesongfestival, is uiterst tevreden met de illustraties voor het Eurovisiesongfestival 2020 die ons 65-jarig erfgoed perfect viert. Het impactvolle ontwerp omvat ook de moderne waarden van diversiteit en inclusiviteit van het evenement en vormt een mooie aanvulling op de slogan Open Up van dit jaar.’
Wedstrijd
Het logo is ontworpen door het Nederlandse bureau CLEVER°FRANKE, dat het in een wedstrijd haalde van tien andere Nederlandse ontwerpbureaus. Voor het ontwerpen van het logo hebben ze gebruikgemaakt van eigen software.