Analyse

ANALYSEEBU

Kan ‘Eurovision Choir’ het tweede Songfestival worden?

Zaterdagavond leek het of Songfestivalfans massaal naar Eurovision Choir keken als je de vele Twitterberichten zag. Het is nog lang tot het Songfestival van 2020, dus is iedere gelegenheid goed om die post-Eurovisiedepressie tegen te gaan. Wij stelden ons de vraag of deze zangwedstrijd ooit het succes van het Songfestival zou kunnen evenaren.

Datzelfde geldt trouwens voor de andere wedstrijden die de EBU ook organiseert, namelijk het Junior Eurovisiesongfestival, Eurovision Young Musicians en Eurovision Young Dancers.Die laatste is voorlopig nog geen groot succes, gezien de editie van dit jaar zelfs geannuleerd werd nadat er geen publieke omroep bereid gevonden werd het festival te organiseren. Twee keer eerder, in 2007 en 2009, werd dat festival ook geannuleerd.

Shows grootser maken

Heeft EBU misschien te veel evenementen in het leven geroepen en treedt er bij een jaar voorbereidingen voor het Songfestival Eurovisiemoeheid op? Willen of kunnen omroepen geen tijd steken in meerdere Eurovisie-evenementen? Behalve het Songfestival zelf is geen enkel ander evenement van de EBU zo groot.

Dat kan een voordeel en een nadeel zijn. Een kleiner evenement is door de lagere kosten misschien aantrekkelijker voor een omroep om te organiseren. Het heeft natuurlijk ook niet de reikwijdte die het Songfestival heeft. De Songfestivalfans die in het tussenseizoen van het Song Contest deze wedstrijden volgen, zullen de organiserende stad wel leren kennen, maar trekken er niet massaal naartoe in de week van het evenement. Later kan het wel zijn dat ze die stad eens bezoeken doordat ze ervan gehoord hebben tijdens Eurovision Choir of Eurovision Young Dancers. Zo hebben veel fans nu voor het eerst gehoord van Gliwice in Polen, de stad die dit jaar het Junior Eurovisiesongfestival organiseert.

Het Junior Eurovisiesongfestival is alvast goed op weg om meer en meer fans aan te trekken, met dit jaar 19 landen die deelnemen en in totaal 39 landen die al eens deelgenomen hebben. Het record staat momenteel op 20 deelnemers in de editie van 2018. Mensen kunnen er bijvoorbeeld online stemmen en als je je festival een modern aanzicht wilt geven, zijn zulke zaken onontbeerlijk.

Laat fans meestemmen 

Dat zouden Eurovision Choir, Young Musicians en Young Dancers ook kunnen gebruiken, fans die meestemmen. Tijdens Eurovision Choir is het enkel een driekoppige jury die stemt, die let op zaken als samenzang. Een publiek kan ook horen of iemand uit de toon zingt of niet samen met de rest, maar stemt veel meer voor een lied dat het mooi vindt. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

Bij een wedstrijd als Young Dancers is dat misschien wel een probleem. Ook daar oordeelt een jury die iets van dans kent. Laat ook het publiek stemmen en je krijgt de kritiek zoals we die kennen van talentenjachten op tv: dat het niet altijd de beste is die wint maar wel de meest populaire. In 2007 en 2008 organiseerde de BBC twee keer een Eurovision Dance Contest, een Songfestival met dansduo’s uit telkens een vijftiental deelnemende landen waaronder Nederland. Uiteindelijk was het geen lang leven beschoren. Al zou dat bij Young Dancers en Young Musicians dan weer tegengegaan worden doordat mensen een kandidaat maar één keer zien, tijdens hun optreden, en niet zoals bij een talentenjacht op tv wekenlang de kans hebben om een band op te bouwen met een kandidaat.

Ander publiek

Een andere factor is het publiek in de zaal. Mensen die naar een wedstrijd voor koren gaan kijken, zijn doorgaans heel andere mensen dan traditionele muziekliefhebbers. Maar als het publiek in de zaal zit alsof het naar een theatervoorstelling zit te kijken en af en toe applaudisseert, komt dat niet aantrekkelijk over. Eurovision Choir heeft iets weg van het Songfestival van in de beginjaren. Weinig deelnemende landen, een zittend publiek dat in het beste kostuum naar de voorstelling komt en enkel applaudisseert aan het einde van de liedjes.

In de zaal zou ook een enorm podium gezet kunnen worden met LED-wanden en een LED-vloer. Entertainment lokt altijd meer mensen en dat hoeft geen afbreuk te doen aan de kwaliteit van de deelnemers van een wedstrijd. Dat de omroep van je land meedoet, helpt natuurlijk ook om fans uit dat te land naar de show op televisie te lokken. Het kan trouwens de aantrekkingskracht verhogen als je het winnende land ook de volgende editie van de wedstrijd laat organiseren.

Aantrekkelijk genoeg?

Vraag is of deze wedstrijden wel bij een groot publiek aantrekkelijk gemaakt kunnen worden? Koormuziek en dans zijn heel specifiek, is dikwijls echt voor liefhebbers. Het hangt er natuurlijk ook van af welke koormuziek en welke dans het zijn. Zoals bij het Songfestival zijn alle genres mogelijk. Klassieke koormuziek zal niet aanslaan, moderne muziek wel en zeker als die dan ook nog eens gebracht wordt zoals we dikwijls in Hollywood-films over koren zien. Denk maar aan Sister Act, Glee en High School Musical.

Tegelijk is het een verademing dat bij dergelijke kleinere evenementen politiek geen rol speelt. Dat is tijdens het Songfestival de meer dan eens gehoorde kritiek over de jury’s. Tijdens een evenement als Young Dancers, Young Musicians en het Junior Songfestival is er niet veel geld mee gemoeid, dus waarom zou je een land punten geven omdat je er een band mee hebt of een land net geen punten geven omdat je een probleem hebt met dat land?

Een andere vraag is, wil EBU deze wedstrijden wel groot maken? Het zou ook voor hen een hoop extra werk en hogere kosten betekenen als ze vier keer per jaar iets moeten organiseren zo groot als het Songfestival. Het is misschien niet slecht dat Eurovision Young Dancers en Eurovision Young Musicians afwisselend georganiseerd worden. Dat vergroot vaak de honger naar iets.

Advertentie