Bookmakers

BOOKMAKERSANALYSE

Bookmakers: zo proberen ze uitslag Songfestival te voorspellen

Vanaf morgen beginnen we er weer aan, onze jaarlijkse artikelreeks met de winstkansen van ieder land op het komende Eurovisiesongfestival. Sommigen hechten aan de voorspellingen van bookmakers geen belang, anderen dan weer wel. Feilloos zijn ze niet, al zijn de voorspellingen vaak wel correct en een goede indicatie van wie de trofee in de wacht kan slepen. In dit artikel leggen we uit hoe bookmakers te werk gaan.

Voor de duidelijkheid: we willen niet aanzetten tot inzetten op een uitslag, we willen alleen uitleggen hoe bookmakers werken, op vraag van lezers van onze site.

Misverstand 

Laat ons beginnen met een misverstand uit de wereld te helpen. De bookmakers voorspellen niet wie op welke plaats zal eindigen. Wat wij in onze wekelijkse (en later dagelijkse) artikels publiceren, is een lijst van de volgorde waarin landen kans maken op Songfestivalwinst. Het land met volgens de bookmakers of wedkantoren de meeste kans staat uiteraard bovenaan. Ook de finalisten uit de halve finales proberen de bookmakers te voorspellen, met per halve finale de tien landen die volgens hen het meeste kans maken om door te gaan. Uiteindelijk is ook de top tien in de finale iets wat ze proberen voorspellen.

Complexe modellen

Maar hoe doen de bookies, zoals ze nog genoemd worden, dat allemaal? Bookmakers zijn commerciële bedrijven die uiteraard liefst zelf winst maken. Om te voorkomen dat ze te veel mensen grote bedragen uit moeten betalen, zetten ze soms statistici in die complexe modellen ontwikkelen. Dat kan allemaal van dag op dag veranderen. Een land kan ineens de grote favoriet worden na het uitbrengen van de inzending en stijgt dan in de ranking.

Hoe groter de kansen van een land om te winnen, hoe minder er te verdienen is als dat land effectief wint. Ook onverwachte gebeurtenissen kunnen een invloed hebben, zoals de stage invader tijdens het optreden van Surie in 2018, waarna meteen haar winstkansen stegen volgens de bookmakers.

Nog voordat liedjes echter uit zijn, hebben die bookmakers al hun favoriet klaar. Wie het de voorbije jaren geregeld goed deed, zoals Zweden, zal al op voorhand ergens bovenaan de lijsten terug te vinden zijn. Ook omstandigheden die er toe zouden kunnen leiden dat mensen stemmen op een bepaalde inzending, zoals Oekraïne wegens de oorlog daar, staan al bovenaan.

Ook al zou een lied van dat bepaald land nog niet uitgebracht zijn. Naarmate artiesten gekozen worden en ook de liedjes bekendraken, passen de bookmakers hun voorspellingen aan.

Risico spreiden

Wanneer meerdere mensen meer in beginnen zetten op een bepaalde uitslag, past een bookmaker de quoteringen aan. Er is dan minder te verdienen wanneer die uitslag bewaarheid zou worden. Aan andere mogelijke uitslagen kan dan weer meer verdiend worden. Op die manier probeert men mensen op andere uitkomsten in te doen zetten. Zo spreidt een bookmaker het risico voor zichzelf veel uit te moeten betalen en zelf te verliezen.

Dat laatste is ook de reden dat bookies in de quoteringen die ze op hun website noteren al een winstmarge voor zichzelf meerekenen. Als bijvoorbeeld een overwinning van Zweden, de huidige favoriet bij de bookmakers, per ingelegde euro 1,60 euro op zou kunnen brengen voor degene die inlegt, is dit al aangepast na de berekeningen, die misschien anders twee euro per ingelegde euro op kunnen brengen.

Wanneer het over bijvoorbeeld sport gaat, maken ze die marge voor kleine en minder bekende competities groter. Dit doen ze omdat bookmakers niet verrast willen kunnen worden door informatie die zij nog niet hebben, maar die wel al bij een insider zit. Dit kan dan over een blessure van een voor het team, in geval van ploegsport, belangrijke sporter gaan.

Weergave van kansen

Hoe geven bookmakers deze kansen weer bij hun voorspellingen? Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Er kan met een breuk gewerkt worden, bijvoorbeeld 6/1. Per euro krijg je er zes terug als uitkomt waarop je ingezet hebt. Een andere manier van weergave van de kansen is een kommagetal. 3,00 bijvoorbeeld betekent dat je inzet verdrievoudigd wordt bij het correct voorspellen van een bepaalde uitslag. Een derde manier, die in de VS gebruikt wordt, is met + en – werken. Een plus betekent dat een bepaalde uitkomst minder waarschijnlijk is en je dus meer kunt terugkrijgen.

Dan rest nog de vraag hoe een bookie aan de getallen komt die je op de site ziet. Daarvoor gebruiken ze de datamodellen waarover we eerder schreven. Op basis van die modellen bekijken ze hoe groot de kans op een bepaalde uitkomst is. Als de kans dat België het Songfestival wint dit jaar 50% zou zijn, delen ze 100 gedeeld door 50. Dat is dan een quotering van 2 tegen 1, maar bookmakers vergeten dus zeker zichzelf niet en bouwen al op voorhand een winstmarge in.

Accuraatheid

Zijn bookmakers echt zo accuraat? We kijken even naar wat ze de voorbije jaren zegden over het volgende Songfestival. In maart 2022 was Oekraïne favoriet voor de overwinning. Die voorspelling werd uiteindelijk bewaarheid. De laatste pre-corona-editie was de Nederlander Duncan Laurence, terecht zo bleek nadien, al favoriet voor de eindwinst. Ook in maart 2018 al hadden de bookmakers het goed toen ze een overwinning voor Netta uit Israël zagen.

Natuurlijk zijn er ook missers. In maart 2021 deelden Malta en Zwitserland de koppositie bij de bookies. De uiteindelijke winnaar Italië stond vijfde. In 2017 was de Italiaan Francesco Gabbani met zijn dansende aap en Occidentali’s karma de topfavoriet bij de bookmakers in maart. Uiteindelijk eindigde hij in de finale op de zesde plaats. Een jaar vroeger, in april, was de Rus Sergey Lazarev favoriet om te winnen. Jamala stond voor Oekraïne pas op de zesde plaats bij de bookmakers wat winstkansen betrof. Ook deze voorspelling zat ernaast.

Ex-winnaars

Soms is er ook een hype rond bepaalde terugkerende ex-winnaars en runner-ups waardoor die hoger staan in de lijsten. Bijvoorbeeld Loreen dit jaar. Sinds haar lied uit is en zelfs nog ervoor, ging ze al massaal over de spreekwoordelijke tongen in de media en op sociale media. Ook een bekende naam wordt vaak een goede kans op de overwinning toegedicht, ook al is er dan nog geen lied uit.

Zo deden bijvoorbeeld Blue en Cascada mee aan het Songfestival voor respectievelijk het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Er is ook nog het aantal streams en views op de verschillende muziek- en videoplatformen dat een invloed kan hebben op wat bookmakers voorspellen.

Hierbij moeten we ook vermelden dat voorspellingen van bookmakers beïnvloed kunnen worden, door bijvoorbeeld meer in te zetten op een bepaalde uitslag. Zo zou de Maltese deelnemende omroep in 2021 met belastinggeld Destiny een goede positie bij die bookmakers proberen te bezorgen hebben. Uiteindelijk was dat een maat voor niks, want Malta won zoals geweten dat jaar niet. Het mag dus duidelijk zijn dat aan geld inzetten meer te verliezen is dan te winnen. Bookmakers zullen er altijd voor zorgen dat zij als winnaars uit de bus komen.

Als je problemen hebt met gokken of je kent iemand die er problemen mee heeft, kun je altijd contact opnemen met De Druglijn. Zij kunnen je advies geven en op weg zetten naar hulp.