EBU

EBU

EBU overweegt ook Amerikaans songfestival

De EBU wil onderzoeken of het mogelijk is om het Eurovisiesongfestival op de Amerikaanse televisiemarkt te slijten. Dat heeft Executive Supervisor van de wedstrijd Jon Ola Sand gezegd in een interview van Eurovision Fan House.

Het lijkt er meer en meer op dat de European Broadcasting Union en het team achter het songfestival een steeds grotere expansiedrang heeft. Minder dan twee weken nadat het nieuws naar buiten kwam dat er hard gewerkt wordt aan Eurovision Asia, zoals de naam doet vermoeden een Aziatische spin-off van het ESF, zegt Sand dat er nu ook achter de schermen wordt gesleuteld aan een variant die gericht zou zijn op de Verenigde Staten.

Worldvision?

‘We werken samen met onze Australische partner, SBS (de omroep die ook deelneemt aan het Eurovisiesongfestival, red.), om een gelijkaardig concept in Azië te lanceren’, klinkt het bij de Executive Supervisor. ‘We zenden het songfestival ook uit in verschillende markten in die regio. Australië is er een van, China zet het songfestival in de kijker, Nieuw Zeeland doet ook mee. Als het aankomt op de Verenigde Staten hebben we een overeenkomst met de omroep Viacom om de wedstrijd daar uit te zenden. We willen ook kijken of het mogelijk is om een Amerikaanse versie van het Eurovisiesongfestival te creëren, al is daar nog niets zeker over beslist. Dit is deel van een langetermijnstrategie om te zien hoe ver buiten Europa ons merk gehoor kan vinden.’

Een Amerikaanse versie van de Europese liedjeswedstrijd is dus nog niet voor morgen, al wordt er in de wandelgangen van de EBU al druk over gepraat. Het is bovendien niet de eerste keer dat er gesproken wordt over een lokale editie in de VS. Vorig jaar al liet Jon Ola Sand optekenen dat Amerikaanse producers interesse hadden getoond in het format van de wedstrijd. Quasi tegelijkertijd zei de producer van het songfestival 2016, de Zweed Martin Österdahl, dat er gesproken werd over een Worldvision, met deelnemers uit Europa, Azië en de Verenigde Staten. Daarover schreven we vorig jaar al volgende analyse: Van ‘Eurovision’ naar ‘Worldvision’?

Super Bowl

Er is alvast een opvallende precedent voor de huidige Amerikaanse songfestivalplannen. In 2006 raakte bekend dat de Amerikaanse tv-zender NBC een optie had genomen om de rechten van het concept van de Europese wedstrijd te kopen. De zender wilde een concurrerende liedjeswedstrijd om het op te nemen tegen het toen nog mateloos populaire Idool. Veel details raakten niet bekend, behalve dat het zou gaan om een strijd tussen de vijftig Amerikaanse staten en het District of Columbia, waarin de hoofdstad Washington D.C. zich bevindt. Elke staat zou via internetstemming een kandidaat selecteren, die een nieuw lied zou brengen waarin de muziekcultuur van die staat zou doorschemeren. De winnaar zou via televoting worden geselecteerd en een platencontract krijgen.

Volgens een persbericht van NBC uit februari 2006 werd het songfestival ronkend omschrijven als ‘de grootvader van alle talentenjachten en de Super Bowl van de zang’, verwijzend naar de nationale finale van American football, jaarlijks het meest bekeken televisie-evenement in de VS. Meteen na het persbericht werd het echter weer stil over de Amerikaanse songfestivalversie, die er nooit effectief van kwam. Sinds vorig jaar wordt het songfestival ook uitgezonden op de Amerikaanse tv, maar wel enkel op Logo TV, een betaalkanaal gericht op holebi’s. Dit jaar keken 64.000 Amerikanen naar de finale, uitgezonden op zaterdagnamiddag lokale tijd. Dat leidde tot een marktaandeel van 0,02%.