Malmö 2024

MALMO 2024

Miljoen Vlamingen zag uitschakeling Mustii Songfestival 2024

Iets meer dan een miljoen Vlamingen keken afgelopen donderdag naar de tweede halve finale van het Eurovisiesongfestival 2024. De finale, zonder Belgische en uiteindelijk ook Nederlandse kandidaat, lokte nog ruim 850.000 kijkers naar VRT1. Dat meldt het CIM.

Exact 1.001.656 Vlamingen zagen Mustii sneuvelen en Joost Klein aanvankelijk groen licht krijgen. Dat zijn er een goede 40.000 minder dan vorig jaar, voor de kwalificatie van Gustaph. Met 4.000 kijkers meer dan de halve finale van Laura Tesoro in 2016 is het wel de tweede best bekeken halve finale ooit van de afgelopen zestien jaar.

De eerste Songfestivalfinale zonder Belgische kandidaat sinds 2019 trok, niet toevallig, ook het minst aantal kijkers sinds vijf jaar geleden. Toch keken er nog steeds 861.423 kijkers. De uitzendingen van de tweede halve finale en de finale waren de meest bekeken programma’s van hun respectievelijke dag op de Vlaamse televisie.

De eerste halve finale van afgelopen dinsdag trok 623.479 kijkers naar VRT1, waarmee die uitzending de vierde meest bekeken van de dag was.

Alle kijkcijfers van de Songfestivaluitzendingen op het eerste VRT-net sinds 2008 vind je hieronder terug.

Een belangrijke toevoeging: bij de cijfers van dit jaar gaat het voor de eerste halve finale om Live+5-kijkers, bij de tweede om Live+3 en de finale Live+1. Dat betekent dat het totale cijferaantal hierboven vermeld ook alle niet-lineaire kijkbeurten meetelt in hoeverre al bekend op het moment van publicatie.

Andere kijkcijfers

In Franstalig België keken er respectievelijk 136.431, 349.319 en 314.166 kijkers naar de drie liveshows. De eerste halve finale werd op het tweede RTBF-net Tipik uitgezonden, de twee andere op La Une. Na de twee nieuwsuitzendingen van RTBF en RTL was de Songfestivalfinale zonder Mustii het meest bekeken programma van afgelopen zaterdag in het zuiden van ons land.

In Nederland werd de finale die uiteindelijk zonder Joost Klein doorging nog door 2,11 miljoen mensen bekeken. Gastland Zweden had er 2,38 miljoen. In grote landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland werd de kaap van zeven miljoen kijkers vlotjes overschreden.

Ruim 800.000 Zwitsers zagen hun kandidaat Nemo zegevieren en de Kroaat Baby Lasagna (foto) de publieksstemming winnen, met een marktaandeel van ruim 53%. Volgens de Zwitserse omroep zelf het hoogste aandeel ooit opgetekend.

Advertentie