België

BELGIE

Op deze manier koos RTBF Eliot als Songfestivalkandidaat

In een artikel op de nieuwswebsite van de RTBF staan belangrijke details over de precieze selectieprocedure die de Waalse omroep hanteert om zijn deelnemer voor het Songfestival 2019 in Tel Aviv te selecteren.

De RTBF organiseerde in 2011 voor het laatst een nationale finale met meerdere kandidaten en liedjes. Sindsdien werd steeds achter de schermen bepaald wie voor ons land naar het Eurovisiesongfestival mag vanuit de Waalse hoek. Enkel in 2013, met Roberto Bellarosa, kreeg het publiek nog de keuze uit drie songs tijdens een radio-uitzending. Sindsdien wordt ook de keuze voor het Songfestivallied achter gesloten deuren gemaakt.

Zeventienkoppige jury

Leslie Cable, producer bij de RTBF en al jarenlang Waals delegatiehoofd voor België op het Eurovisiesongfestival, vertelde twee jaar terug al voor onze camera hoe die selectie in grote lijnen gebeurt. Dat deed ze tijdens de persconferentie van Blanche, zoals je kunt zien in onderstaand interview. De RTBF zelf komt nu naar buiten met meer details. (Lees verder onder video)

play

‘Er is geen uitzending in primetime op televisie en we doen ook geen oproep voor kandidaten’ zegt Cable op de nieuwssite van de RTBF. ‘Maar alle songs die ons voorgesteld worden, worden beluisterd. Daar gaan we niet licht overheen. In oktober beginnen we al met het maken van de keuze.’ Ze geeft ook aan dat er een speciale jury werd samengesteld bestaande uit zeventien muziekexperts en -professionals. De namen van de juryleden worden niet prijsgegeven, ‘zodat ze niet kunnen worden lastiggevallen’, aldus het Belgisch delegatiehoofd.’

The Voice als voorronde

De vermelding van de maand oktober past alvast bij de quote van Eliot zelf, die aangaf in de herfst van vorig jaar gecontacteerd te worden door Pierre Dumoulin. Hij componeerde twee jaar terug City Lights en is ook nu weer verantwoordelijk voor de inzending, die volgens ons Wake Up zal heten. (Lees meer in onderstaand artikel, lees verder onder de link)

Heet Belgische inzending Songfestival 2019 ‘Wake Up’?

Ze gaf het al aan in ons bovenstaand interview en herhaalde het weer bij de RTBF: The Voice Belgique is officieus de Waalse Songfestivalvoorronde. Alle Waalse kandidaten van de afgelopen zes jaar namen eerst deel aan de talentenjacht. ‘In tegenstelling tot France 2 (die met Destination Eurovision hun eigen groots opgezette Songfestivalvoorronde hebben sinds vorig jaar, red.) hebben wij geen nood aan extra muziekuitzendingen op televisie. Maar de componist mag een andere artiest aanreiken die niet uit The Voice Belgique komt. De belangrijkste keuze gaat over het lied.’

Onvergelijkbare ervaring

Er wordt dus eerst op zoek gegaan naar een geschikte song en pas in een tweede fase naar een artiest voor de vertolking. Bij die song wordt nauw samengewerkt met verschillende platenfirma’s. Zij sturen liedjes op naar de speciale RTBF-jury in de hoop dat een van hen gekozen wordt. Love Kills en Rhythm Inside kwamen uit de koker van platenfirma Sony, bij City Lights was het [PIAS]. ‘Het is altijd een gok, maar ook een onvergelijkbare ervaring’, bekent Katia Mahieu van Sony. ‘Het is veel meer dan enkel die drie minuten op het podium. Er gaat een heel proces aan vooraf van de ontwikkeling van het project naar het visuele aspect, de outfit en de make-up, enzovoort.’

De RTBF heeft het slim gespeeld door met platenfirma’s samen te werken, want uiteindelijk zijn zij het die een groot deel van de kosten van een Songfestivaldeelname voor hun rekening nemen. ‘Muziek is geen exacte wetenschap. Ja, we doen investeringen, maar een dergelijk groot podium als het Songfestival leidt tot een groter online publiek, meer streaming en mogelijk ook meer verkoop’, besluit Mahieu.

Advertentie