Tel Aviv 2019

TEL AVIV 2019

Israël lanceert campagne tegen boycots

Israël is gestart met een online campagne tegen de boycots tegen het Songfestival in Israël. Ook Daan, de Belgische zanger bekend van liedjes als Icon, Swedish Designer Drugs en Everglades, heeft opgeroepen het Songfestival in Israël te boycotten en is geschokt dat ons land zomaar deelneemt.

‘Je kunt het Songfestival niet laten organiseren door oorlogsmisdadigers,’ zegt hij. Hij deed dat vorige week woensdagavond in het VRT-programma De afspraak. Daan, zelf een Songfestivalfan, had zijn mening eerder al duidelijk gemaakt door een open brief in The Guardian te ondertekenen, net als onder meer artiesten Brian Eno en Roger Waters.

Mensenrechten

Daan vindt dat het Songfestival dit jaar politiek misbruikt wordt door Israël en vindt het de logica zelf dat het festival geboycot wordt. Hij verwijst naar de regels van de EBU die zeggen dat deelnemende landen de mensenrechten moeten respecteren maar dat dit in Israël helemaal niet het geval is.

Ondertussen roepen ook Palestijnse artiesten uit Gaza op tot een boycot. Zij organiseren op het moment van de finale een alternatief muziekfestival, Gazavision, dat online te volgen zal zijn.

PR-campagne op Google

Israël langs de andere kant is gestart met een PR-campagne tegen de boycots. Ze doen dat door gebruik te maken van advertenties op Google die verwijzen naar de boycots maar uiteindelijk leiden naar een website die Israël promoot. De BDS-beweging doet deze tactiek af als ‘platte propaganda’. Israël noemt internationale boycots discriminerend en antisemitisch. De advertenties op Google bevatten geen verwijzing naar de Israëlische overheid maar het Ministerie van Strategische Zaken, en Publieke Democratie bevestigt dat het achter de campagne zit.

Alia Malak, van de Palestijnse Campagne voor de Academische en Culturele Boycot van Israël (PACBI) zegt dat Israël probeert zich een symbool van niet-gewelddadige weerstand toe te eigenen. Gilad Erdan, minister van Strategische Zaken in Israël, zegt dat weer de advertenties bedoeld zijn om ‘enerzijds Israël te tonen zoals het echt is, een diverse, mooie en sensationele plaats, en anderzijds de leugens van de BDS-beweging te verdrijven.’

‘Boycot nooit een oplossing’

In België zegt de voorzitter van het Coördinatiecomité van de Joodse Organisaties van België (CCOJB), Yohan Benizri, dat een boycot nooit de oplossing is. ‘Een oproep tot boycot is meestal tegen de wet wanneer het een groep mensen betreft op basis van hun nationaliteit of religie’, zegt Benizri bij de RTBF. Bovendien is er een probleem van efficiëntie. Als mensen vrede willen bevorderen, mogen ze niet worden gemanipuleerd door degenen die haat tussen groepen bevorderen.’

‘Als we naar de informatie kijken, praten we over Israël als een oorlogsland,’ klaagt Yohan Benizri, ‘terwijl dat helemaal niet zo is. Er is andere informatie die onvoldoende wordt vermeld, zoals over de bijdrage van Israël aan de wereldeconomie, technologieën voor watergebruik of smartphone-applicaties.’

Mooie mensen

Daan Stuyven heeft ondertussen nog eens gereageerd op zijn tv-interview. Hij heeft er veel kritiek op gekregen en vindt het jammer ‘dat de kritiek op de politiek van de staat Israël wordt verward met antisemitisme. Dat is wat veel mensen stil maakt. Niemand durft te spreken omdat je ervan wordt beschuldigd antisemitisch te zijn. Dat ben ik helemaal niet. De helft van mijn inspiratie is Joodse muziek. Ik vind het mooie mensen. Mijn kritiek is alleen gericht tegen Israëlische politici.’

Advertentie

Locatie