Analyse

ANALYSEPRE-PARTIES

‘Preparties’ Songfestival: waarom je als kandidaat (niet) moet deelnemen

Zijn preparties van het Songfestival plezierige schnabbels op de weg naar hét grote moment in mei? Voor de ene deelnemer al meer als voor de andere, zo blijkt. Elk jaar zijn er artiesten die kritiek moeten slikken na een teleurstellend liveoptreden op zo’n concert. Blijf je er dan niet beter weg, kan je je afvragen.

Terug naar 2018. Na het uitbrengen van haar officiële videoclip staat Sennek hoog bij de bookmakers. Tot ze in april afzakt naar Israel Calling, de preparty in Tel Aviv. Ze zet geen al te best optreden neer. De filmpjes van de preparty verspreiden zich en de fanatieke Songfestivalclan op Twitter neemt onze Belgische kandidate in het vizier. Resultaat: de gunstige voorspelling bij de wedkantoren verdwijnt, twijfels nemen toe.

In het interview voor ons boek 65 jaar België op het Songfestival zegt Sennek dat ze heel veel spijt heeft van Israel Calling. Het event was volgens haar héél slecht georganiseerd. ‘Ga enkel naar Eurovision in Concert in Amsterdam, daar verloopt het wel professioneel’, was zelfs haar gouden raad voor haar opvolgers.

Dezelfde fout

De Belgische delegatie maakte dezelfde fout als de Nederlandse anno 2023. Een groezelige concertzaal met een overenthousiast publiek is geen plek om je lied voor de allereerste keer live te brengen. Al helemaal niet als je bij het bekendmaken van je intern gekozen song niet opgetreden hebt.

Logisch dat alle ogen gericht zijn op je preparty-optreden. Er is namelijk geen vergelijkingsmateriaal. Bij een nationale voorronde ligt dat anders. Daarin hebben de deelnemers al moeten presteren. Na Israël ging Sennek A Matter of Time nog voorstellen op enkele radio’s, maar dat is te laat. Heel vreemd dus dat de Nederlandse omroep AVROTROS de preparty in Madrid verkoos boven de veilige omgeving van een nationale tv- of radiostudio. In het verleden deden ze het steevast op die manier.

Dion Cooper en Mia Nicolai hadden kunnen profiteren van het beste geluid, strakke camerashots … Alles is beter dan de slechte livestreams die opwarmfeestjes voorzien. Nota bene concurrente Loreen trad wél bij talkshow Beau op. Onze Gustaph deed hetzelfde in de studio van Humberto Tan. Kortom, een gemiste kans.

Diezelfde Loreen trad het Nederlandse duo bij over de slechte techniek bij PrePartyES 2023 in Madrid. Want dat is volgens Mia en Dion de voornaamste reden waarom ze niet al te best klonken. Zo zou de connectie met de in-ears (oortjes waarmee je zowel jezelf als de muziek hoort, nvdr.) niet goed gewerkt hebben.

Staande sterven

De technische crew van de preparties moet het wel vaker ontgelden. Terechte kritiek of een gratuit excuus waarmee je vocale uitschuivers goed praat? Het is wel zo dat zelfs in Amsterdam de kandidaten uit Albanië en Tsjechië van vorig jaar alles behalve tevreden waren over hun optreden. De ene gooide haar microfoon boos op de grond, de ander maakte geen al te lieve gebaren naar de backstage.

play

Staande sterven is een manier om je optreden door te komen. Maar stoppen met zingen en verhaal gaan halen bij de crew is geen misdaad. De Spaanse furies van Azúcar Moreno deden het al voor in 1990. Of je oortjes gewoon weghalen en terugvallen op je eigen stem zonder allerlei techniek. Het zijn nog steeds geen ideale omstandigheden, maar wel een manier om toch een betere prestatie neer te zetten.

Hotellobby 

Onder andere Gustaph en Blanca Paloma leken in Madrid géén last te hebben van technische problemen. Het is zoals een nul halen op een toets, terwijl je klasgenoten allemaal een tien scoren. Als anderen het kunnen … Hebben de Belg en de Spaanse meer ervaring? Vast en zeker, en dat helpt natuurlijk ook.

Maar dat geldt net zozeer voor een betere voorbereiding. Na de raad van Sennek polste Gustaph zelfs welke feestjes hij beter links liet liggen. Hij zou uiteindelijk niet optreden in Israël en Londen, waar je vorig jaar moest zingen in een muffe hotellobby. Een delegatie zou dus kunnen oefenen op het zingen zonder oortjes, hoe je als duo interactie met elkaar maakt zonder visuals … Je zou denken dat omroep-medewerkers terugvallen op hun ervaringen uit het verleden.

play

There is no such thing as …

We halen er Blanca Paloma nog eens bij. Zij gaat er traag maar gestaag verder op vooruit bij de bookmakers en de online commentaren op haar vocale kwaliteiten zijn (meestal) lovend. De Nederlandse inzending maakt ook winst. Omdat de visionairen van de bookmakers onder de indruk zijn na Madrid? Nee, omdat ze de online buzz rond het povere optreden meevolgen.

Invloeden van buitenaf kunnen je winstkansen namelijk verhogen. Of dat nu een oorlog of een indringer op het podium is. Vooraf werd de Britse SuRie, in 2018, kansloos geacht met haar lied Storm. Tot een halvegare haar micro afnam en heel het optreden verstoorde. Ze steeg bij de bookmakers, omdat televoters uit steun misschien op haar zouden stemmen. There is no such thing as bad publicity.

Bookmakers: zo proberen ze uitslag Songfestival te voorspellen

Onheilspellende berichten

In het geval van het eerste liveoptreden van Burning Daylight, hebben de Nederlandse media boter op het hoofd. Ze willen hun land graag zien winnen, ze zijn enthousiast chauvinistisch. Maar zodra het kan, vullen diezelfde media hun websites en kranten maar al te graag met onheilspellende berichten over hoe slecht hun kandidaat wel niet gezongen heeft.

Onder andere WNL Vandaag, Ad, De Telegraaf en Shownieuws gooiden een knuppel in het hoenderhok. Dat terwijl de gemiddelde tante Marleen, die maar één keer per jaar naar het Eurovisiesongfestival kijkt, normaal gezien niets meekrijgt van klagende Twitteraars. Maar zij kent wel de bekende kranten en magazines. En zo daalt ook haar vertrouwen in de Nederlandse vertegenwoordigers. Voor je het weet ebt de (nationale) steun weg. Zonder die gretige media was de storm in het glas water gebleven. Een beetje zoals de gemiddelde woke-discussie.

De juiste focus

Het is dus belangrijk om met de juiste focus naar zo’n preparty te gaan. Kritiek zal er namelijk altijd zijn. Hoe inclusief het Songfestival ook mag zijn, de diehard fans kunnen héél hard zijn. Dat merkte Gustaph toen hij de overwinning afsnoepte van lievelinge Chérine. De omroep van San Marino kwam zelfs met een mededeling na alles behalve fijne reacties van grofgebekte fans op het feestje in Barcelona.

Goed of slecht in het midden gelaten: deelnemen aan een competitie mét puntenverdeling, zorgt automatisch voor verdeelde meningen. Negeer die. Maar laat je niet kennen door vocaal onderuit te gaan. Hou op voorhand repetities, ja, zelfs voor een ‘onschuldige’ preparty. Denk samen met je artiest na over met welke media je wil praten. Want tegenwoordig zakken ook grote titels af naar die feestjes. Het helpt om jouw inzending al een beetje op de kaart te zetten.

Albanese huismoeders

En vooral: amuseer je tijdens je optreden. De meeste kandidaten krijgen geen bezoldiging om hun land te vertegenwoordigen. Dus gun ze plezier terwijl ze doen wat ze het liefste doen. Ondertussen merken ze hoe de fans reageren op hun liedje. Tijdens of na de verschillende feestjes kan je daar als omroep op inspelen. Dáár dienen de toffe feestjes die preparties zijn voor. Het is een concert, geen liveshow waarvan de optredens opgenomen horen te worden.

Want het zijn die fans van het eerste uur die op de trein of bij de paasbrunch over hun favorieten vertellen. Zodat uiteindelijk een Albanese huismoeder op datzelfde land stemt. Hoogstwaarschijnlijk zonder ooit te weten dat één of ander optreden in april niet vlekkeloos verliep.

Advertentie